شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

206900737_4134197846675052_3214616790640707743_n

رییس شورای صلح: خروج نظامی پایان علاقۀ امریکا به افغانستان نیست

28 June 2021

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی می‌گوید که طالبان با لجاجت به دنبال وقت‌تلفی در مذاکرات صلح اند و تعهدی به پیشرفت گفت‌‌وگوها نشان نمیدهند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی که امروز (دوشنبه، 7 سرطان 1400) در نشست هیأت اداری این شورا سخن می‌گفت، افزود: پیش‌بینی موافقت‌نامه دوحه این بود که به دنبال خروج قوای بین‌المللی از افغانستان ما به صلح نزدیک می‌شوییم، متاسفانه آن پیشرفتی که باید، در میز مذاکرات حاصل نشد، طالبان نمیخواهند وارد بحث‌های اصلی گفت‌وگوها شوند. با خروج نیروهای خارجی دیگر بهانه‌یی برای تداوم جنگ، تخریب زیربناها و نهادهای خدمات عامه وجود ندارد. هرچند از آغاز حضور نیروهای خارجی یک بهانه بود.

عبدالله عبدالله می‌گوید که راه خوب برای مردم افغانستان پیگیری اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکرات است، اما این کار با تلاش‌های یک‌جانبه نتیجه ندارد. اگر محاسبه طرف مقابل این باشد که از طریق جنگ به پیروزی میرسد، پندار نادرست است.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی از تلاش‌های نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای مبارزه با هراس‌افکنی و مقابله با تحرکات طالبان قدردانی نمود و افزود: نیروهای دفاعی و امنیتی افتخار ما هستند و کار آنها تضمین کننده صلح در کشور است. چیزی که ایجاب می کند در این راستا، اجماع مردم در حمایت از صلح و نیروهای امنیتی است. در جاهایی که مردم در کنار نیروهای حود ایستادند، قابل قدر است. صلح همیشه خواست مردم افغانستان است، اما اگر جنگ تحمیل شود طبعاً چاره ای جز دفاع وجود ندارد.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در این نشست خبری در مورد سفر اخیر هیأت رسمی دولت به واشنگتن گفت که سران امریکا به ویژه رییس‌جمهور جو بایدن، وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی، اعضای کانگرس و مجلس سنای ایالات متحده امریکا به حمایت از روند صلح، اجماع منطقه‌ای در حمایت از مذاکرات و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان تأکید ورزیدند. پیام مقام‌های واشنگتن در مورد در صلح و حمایت از نیروهای امنیتی و تمویل و کمک به این نیروها واضح بود. رهبران امریکا تعهد کردند که 3.3 میلیارد دالر به نیروهای امنیتی افغانستان و 350 میلیون دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌کنند. آنها همچنان وعده سپردند که با همکاران و متحدان شان دربارۀ ادامۀ کمک به افغانستان کار خواهند کرد.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود با پایان حضور نظامی ایالات متحده امریکا و ناتو در افغانستان، فصل جدید روابط و مناسبات میان دو کشور آغاز می‌شود. اما پایان حضور نظامی به معنای ترک و بی‌علاقگی امریکا به افغانستان نیست.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در پایان گفت که در حالیکه عزم و اراده ما به تعقیب گفت‌وگوها و رسیدن به راه حل سیاسی و غیرنظامی ادامه پیدا می کند. اما اطمینان میدهیم که کسی بخواهد راه حل نظامی را تحمیل کند به این هدف نمیرسد.

افغانستان,امریکا,بایدن,خروج,صلح,طالبان,عبدالله