پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

200602-trump-biden-al-1416_fb7d28b30f0cc3c46cae6e4b7811a13c.fit-2000w

بایدن: ترامپ در مهار اقدامات روسیه در افغانستان ناتوان است

28 June 2020

به دنبال آنکه کاخ سفید از بی‌اطلاعی ترامپ از گزارش اطلاعاتی امریکا مبنی بر پیشنهاد جایزه ارتش روسیه به شبه‌نظامیان وابسته به طالبان برای کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان خبر داد، جو بایدن از ناکامی او بابت انجام اقدامی علیه روسیه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از رویترز، کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت “نه رئیس‌جمهوری امریکا و نه معاون او (مایک پنس) از گزارش اطلاعاتی درباره روسیه اطلاعی نداشتند.”

براساس گزارش نیویارک تایمز، یک واحد اطلاعاتی ارتش روسیه، مرتبط با تلاش‌های ترور در اروپا، سال گذشته بابت حملات موفق علیه نیروهای امریکایی و ائتلاف، پیشنهاد پول می‌داد. این روزنامه گزارش داد، گمان می‌رود شبه‌نظامیان یا عناصر مجرم مسلح نزدیک به آن‌ها، مقداری از این جوایز را دریافت کرده باشند.

طبق گزارش نیویارک تایمز، این اطلاعات به اطلاع دونالد ترامپ رسید اما او هیچ اقدامی برای تلافی انجام نداد.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر شنبه در یک سخنرانی مجازی گفت: اگر گزارش تایمز صحت داشته باشد، نشانگر یک افشاگری واقعا شوکه‌کننده است و خصوصا اینکه ترامپ از انجام اقدامات تلافی‌جویانه بازمانده است. این مساله نشانگر شکست ترامپ در حفاظت از جان نظامیان امریکایی در افغانستان و ایستادن مقابل روسیه است.

بایدن با اشاره به رئیس‌جمهوری روسیه گفت: او نه تنها از تحریم یا تحمیل هرگونه پیامدی علیه روسیه بابت این نقض فاحش قوانین بین‌المللی ناکام مانده است، بلکه دونالد ترامپ همچنان به کمپین خجالت‌آور احترام و خوار کردن خود مقابل ولادیمیر پوتین ادامه می‌دهد.

جو بایدن متعهد شد در صورت انتخابات به عنوان رئیس‌جمهوری اقدامات تلافی‌جویانه انجام دهد. او گفت: اگر رئیس‌جمهوری شوم، تردید نکنید که با ولادیمیر پوتین برخورد می‌شود و ما بهای سنگینی روی دست روسیه می‌گذاریم.

در این حال، کاخ سفید اعلام کرد، رئیس‌جمهوری امریکا از اطلاعات ادعایی مبنی بر اینکه یک واحد اطلاعاتی روسیه برای کشتن نظامیان امریکایی از طالبان در افغانستان کمک خواسته و برای این کار جایزه می‌داد، اطلاع نداشته است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کایلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید شنبه در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده روزانه هزاران گزارش اطلاعاتی دریافت می‌کند و آن‌ها را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهد. در حالیکه کاخ سفید معمولا درباره اطلاعات یا ملاحظات داخلی اظهار نظر نمی‌کند، مدیر سیا، مشاور امنیت ملی و رئیس دفتر، همگی می‌توانند تایید کنند که نه رئیس‌جمهوری امریکا و نه معاون او از گزارشی درباره روسیه در افغانستان اطلاع نداشتند. در گزارش نیویورک تایمز هم به اشتباه آمده است که رئیس‌جمهوری ترامپ از این موضوع مطلع بوده است.

یک نماینده وزارت خارجه روسیه هم شنبه گفت، این گزارش‌ها اخبار جعلی هستند و هدفشان تخریب روند صلح افغانستان است. به گفته این دیپلمات روس، این حقیقتی شناخته شده است که جامعه اطلاعاتی امریکا یک شبکه درآمدزایی جایگزین حین حضور در افغانستان ایجاد کرده است و این شامل قاچاق مواد مخدر، تقاضای پول از شبه‌نظامیان برای عبور خودروها و لغو قراردادهای نظامی که پول آن‌ها را مالیات‌دهندگان امریکایی پرداخت کردند، می‌شود. 

 

افغانستان,امریکا,بایدن,ترامپ,روسیه,طالبان