شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1397101012451797516270574

زن قدرت‌مند بنگله‌دیش در قدرت ماند

31 December 2018

حزب شیخ حسینه نخست وزیر بنگله دیش بار دیگر در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز گردید. به این ترتیب این بانوی ۷۱ ساله بار دیگر در مقامش باقی می‌ماند. اپوزیسیون اتهامات سنگینی را در مورد تلقب در انتخابات مطرح کرده است.

به گزارش دویچه وله، در انتخابات پارلمانی بنگله دیش حزب “عوامی لیگ” شیخ حسینه رییس حکومت این کشور پیروزی قاطع را کسب کرد. کمیسیون دولتی انتخابات در داکا پایتخت این کشور اعلام کرد که حزب “عوامی لیگ” حسینه و احزاب متحدش از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمان توانستند ۲۸۸ کرسی را از آن خود کنند.

به این ترتیب حسینه می‌تواند برای سومین بار پی هم در مقامش باقی بماند. در مجموع این چهارمین باری است که وی ریاست حکومت بنگله دیش را به عهده می‌گیرد.

حسینه به وضاحت کمک کرده که اقتصاد این کشور جنوب آسیا رشد کند و همزمان صدها هزار مهاجر روهینگیا را از کشور همسایه اش میانمار پذیرفته است.

اما منتقدانش وی را به اقتدارگرایی در حکومت، وضع محدودیت بر آزادی بیان و آزادی رسانه ها و همچنان اعمال فشار بر مخالفان سیاسی اش متهم می کنند.

بی نظمی” در روز انتخابات

خشونت‌های خونین بر انتخابات در این کشور سایه انداخته بود. به گزارش رسانه ها در روز یکشنبه، دست کم ۱۷ تن در نتیجه درگیری هایی کشته شدند که میان گروه های متخاصم وابسته به حزب حاکم “عوامی لیگ” و حزب اپوزیسیون “ملی بنگله دیش” صورت گرفت.

مخالفان سیاسی اتهامات گسترده ای را در مورد تلقب انتخاباتی مطرح کرده و خواهان برگزاری انتخابات جدید تحت نظارت یک “حکومت بی طرف” شده اند.

کمال حسین، رهبر اتحاد مخالفان حکومت اعلامیه احزاب اپوزسیون را خواند و گفت به این خاطر باید نتیجه “مسخره” این انتخابات نامعتبر اعلام گردد: «حالا ما خواهان برگزاری هرچه زودتر یک انتخابات جدید تحت نظارت شخصی بی طرف، حکومتی غیرحزبی و بی طرف می باشیم؛ در اسرع وقت».

همچنان حزب “جماعت اسلامی” که از متحدان حزب “ملی بنگله دیش” می باشد، نیز گفته که نتایج این انتخابات را نمی پذیرد. یک سخنگوی “حزب ملی بنگله دیش” گفت که در بسیاری از مراکز رای دهی “بی نظمی” صورت گرفته است. این احزب ادعا کرده که مردم طرفدارش اجازه نیافته اند که وارد غرفه های رای دهی گردند.

یکی از رای دهندگان بنگالی در مورد انتخابات گفت: «به من اجازه ندادند رای بدهم. چهار بار به من گفتند پیام کتبی تلفونی بدهم تا شماره رای دهی ام را بگیرم. گیج شدم که می توانم رای بدهم یا نه… با بسیاری امید آنجا رفته بودم، اما حالا سرخورده شده ام».

در کنار این ادعا شده که زنان مجبور ساخته شده اند که به حزب “عوامی لیگ” رای بدهند. یکی دیگر از رای دهندگان بنگالی گفت: «من از تمام روند انتخابات واقعا خوشم آمد. به خاطر تدابیر شدید امنیتی خودم را امن حس کردم. به نظرم یک انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شد».

از آنجا که مبارزات انتخاباتی در این کشور قبلا به خشونت کشیده شده بود، روند رای دهی تحت تدابیر امنیتی شدید برگزار گردید. حدود ۶۰۰ هزار نیروی امنیتی در سراسر این کشور برای تامین امنیت انتخابات موظف گردیده بودند.

اپوزسیون گفته که از زمان آغاز روند انتخابات پارلمانی در این کشور در ماه نوامبر، بیش از ۱۵ هزار تن از مخالفان حکومت بازداشت گردیده اند. خالده ضیا، رهبر اپوزسیون از حزب “ملی بنگله دیش” نیز به اتهام فساد در زندان به سر می برد.

بنگله دیش,شیخ حسینه، انتخابات