جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

New Delhi, June 27 (ANI): Prime Minister Narendra Modi addresses during the 90th birthday celebrations of the Rev. Dr. Joseph Mar Thoma Metropolitan via video conferencing, in New Delhi on Saturday. (ANI Photo)

مودی در ساخت معبد به جای مسجد شرکت می‌کند

27 July 2020

نخست وزیر هند قرار است در مراسم کلنگ‌زنی یک معبد هندو در یک مکان مورد مناقشه در شمال این کشور که پیشتر محل استقرار یک مسجد بود، حضور یابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، مسجد بابری متعلق به قرن ۱۶ میلادی در سال ۱۹۹۲ توسط هندوهای افراطی تخریب شد و حالا نارندرا مودی، نخست وزیر هند قرار است در مراسمی مربوط به کلنگ زنی ساخت یک معبد هندو در همین مکان مورد مناقشه حضور یابد.

برگزاری این مراسم برای تاریخ پنجم اوت در نظر گرفته شده و دقیقا تاریخی است که برگزار کنندگانش می‌گویند از نظر طالع اخترشناسی برای هندها بسیار مبارک است اما درست در زمانی برگزار می‌شود که یکسال پیش پارلمان هند وضعیت نیمه خودمختاری جامو و کشمیر را لغو کرد.

به دلیل تداوم ویروس کرونا در هند مراسم به صورت زنده از تلویزیون دولتی این کشور نمایش داده می‌شود و تعداد شرکت کنندگان نیز محدود خواهد بود.

سخنگوی برگزار کننده این مراسم روز شنبه در یک بیانیه اعلام کرد، این معبد مرکزی دائمی و همیشگی برای هارمونی اجتماعی، وحدت و یکپارچگی ملی و بیداری احساسات یا راه و روش زندگی هندوست.

مناقشه طولانی مدت بر سر این مکان سال گذشته میلادی و در پی پیروزی حزب مودی در انتخابات وارد مرحله تازه‌ای شد. در نوامبر، دادگاه عالی هند به نفع ساخت این معبد رای داد و اعلام کرد که به درخواست مسلمانان رسیدگی شده و به آنها یک زمین به مساحت پنج هکتار در جایی دیگر داده می‌شود.

هندوهای افراطی مدت‌هاست که گفته‌اند مهاجمان مسلمان مغول مسجدی را بر روی معبدی موجود در شهر باستانی آجودهیا ایجاد کردند. در شورش دسامبر ۱۹۹۲ و در پی تخریب این مسجد، خشونت‌های قومی اتفاق افتاد و در آن ۲۰۰۰ تن که اکثرا مسلمان بودند، کشته شدند.

بابری,کشمیر,مسجد,مودی,هند