جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

NATO-Secretary-General-Jens-Stoltenberg

ناتو: روسیه به دنبال جنگ سرد جدید است

07 September 2020

دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو هشدار داد، روسیه در صورت تلاش برای گسترده‌تر کردن پایگاه قدرت خود فراتر از مرزهایش، خطر به راه انداختن یک جنگ سرد جدید را به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ائتلاف ناتو عنوان کرد، رفتار های اخیر مسکو و تلاش برای ایجاد یک “حوزه نفوذ جدید نیازمند پاسخی از جانب ناتو است”.

او به دیلی تلگراف تصریح کرد: ما خواستار یک جنگ سرد جدید نیستیم. ما یک رقابت تسلیحاتی جدید نمی‌خواهیم. اما ما همزمان همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که خودمان را با تغییر دنیا انطباق می‌دهیم.

استولتنبرگ در ادامه صحبتهایش به اقدامات تهاجمی مسکو علیه همسایگانش در راستای ایجاد یک “نوع حوزه نفوذ” اشاره کرده و آن را برای نگرانی‌های ناتو محوری خواند.

وی خاطر نشان کرد: ما آن را در گرجستان، در مولداوی در اوکراین دیده‌ایم و این نیازمند پاسخ از جانب ناتو است.

استولتنبرگ در ادامه صحبتهایش خاطر نشان کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بعد از مشخص شدن مسمومیت آلکسی ناوالنی، مخالف سرشناس وی با ماده نوویچوک “باید به یک سری پرسشهای جدی پاسخ دهد”.

او ادامه داد: این اولین بار نیست که ما شاهد استفاده از مواد سمی علیه افراد مخالف حکومت روسیه بوده‌ایم. این موضوع را جدی‌تر می سازد.

استولتنبرگ در پی یک نشست اضطراری شورای حاکم ناتو در پی این اتفاق تصریح کرد، تمامی اعضای ناتو در محکوم کردن این حمله وحشتناک علیه ناوالنی متحد بودند.

آلمان دیگر ۲۹ عضو ناتو را در خصوص این مورد مطلع ساخته و استولتنبرگ اظهار کرد، “مدرکی قطعی” در خصوص استفاده از نوویچوک وجود دارد.

او ادامه داد: دولت روسیه باید کاملا با سازمان منع تسلیحات شیمیایی در زمینه انجام یک تحقیقات بین المللی بی طرف همکاری کند.

پیشتر حمله‌ای که سال ۲۰۱۸ علیه سرگئی اسکریپال جاسوس دوجانبه سابق روسی و دخترش در سالزبری انگلیس صورت گرفت منجر به اخراج هفت دیپلمات کرملین از ناتو شد.

استولتنبرگ انجام یک چنین اقدام تلافی جویانه مشابهی برای این دفعه را رد نکرد و گفت، مسموم ساختن ناوالنی کمی با حمله به اسکریپال که در خاک یک عضو ناتو رخ داد، متفاوت است.

جنگ سرد,دبیرکل ناتو,روسیه,ناتو