جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

11

پاکستان زیر آب؛ ۳۳ میلیون نفر آسیب دیده و ۱۰۴۱ تن جان باخته‌اند

28 August 2022

مطهره امیری

سیلاب‌‌های مرگبار در ایالات سند، بلوچستان و پشتونستان پاکستان، میلیون‌ها تن را بی‌جا ساخته و بیش از هزارتن را زیر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشور، در پی افزایش سیلاب‌های فصلی، حکومت پاکستان وضعیت اضطرار اعلام کرده است. نخست‌وزیر پاکستان از جامعۀ بین‌المللی خواسته که به کمک سیلاب‌زدگان بشتابند.

بربنیاد اظهارات وزیر اقلیم و محیط زیست پاکستان، سیلاب‌های فصلی امسال بدترین سیلاب سال‌های اخیر پاکستان بوده است. سیلاب همه ساله ۳-۴ موج داشته، اما امسال ۷ موج داشته است.

مقامات گفته‌اند که ابعاد سیلاب بزرگتر از سیلاب سال ۲۰۱۰ است که در نتیجه آن دست‌کم ۲۰ میلیون تن آسیب دیده و دو هزار تن جان باخته بودند. اما در سیلاب‌های هفته‌های اخیر، بیشتر از 33 میلیون تن آسیب دیده اند.

شیری رحمن وزیر اقلیم و محیط زیست پاکستان گفت که در پی سیلاب امسال حدود 15 درصد جامعۀ پاکستان آسیب دیده است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در سفر به مناطق سیلاب‌زده گفت که ابعاد فاجعه غیرقابل تصور است. او این حجم از ویرانی را بی‌سابقه خواند. شریف سفر برنامه‌ریزی شده خود را به بریتانیا لغو کرد تا بتواند بحران ناشی از سیلاب را مدیریت کند.

در کویته مرکز ایالت بلوچستان، خط راه‌آهن و خدمات مخابراتی قطعه شده است. صدها پل و پلچک تخریب شده و راه‌های مواصلاتی مسدود گردیده است. هزاران تن هنوز در معرض سیلاب قرار دارند.

در ایالت خیبرپشتونخواه ۱۴ هوتل در کنار رودخانه به همراه دو ایستگاه برق آبی کوچک از بین رفته اند. ۵۰۰ هزار نفر به اردوگاه‌ها منتقل شده‌اند.

براساس گزارش‌ها، تنها در ایالت سند دو میلیون هکتار زمین ویران شده است.

ارتش پاکستان به کمک‌ زلزله‌زدگان شتافته است. هلیکوپترهای ارتش، مردمان آسیب‌پذیر را به ساحات امن منتقل ساخته است.

در پی افزایش تلفات و خسارات سیل در پاکستان بانک جهانی ۳۵۰ میلیون، برنامه جهانی غذا ۱۱۰ میلیون، بانک توسعه آسیایی ۲۰ میلیون و انگلستان ۴۰ میلیون دلار برای کمک به این کشور ارسال خواهند کرد. همچنان، امارات متحده عربی، قطر، ترکیه و کانادا اعلام کرده‌اند که به دولت پاکستان برای رسیدگی به سیلاب‌زدگان کمک می‌کنند.

افزایش سیلاب‌های فصلی نشان‌دهندۀ تغییر اقلیمی در پاکستان است. از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ دست‌کم ۱۰۰۰۰ هزار تن در نتیجۀ بارندگی و حوادث طبیعی جان باخته‌اند. پیشتر وزیر دفاع پاکستان گفته بود که تابستان امسال در تاریخ پاکستان بی‌سابقه بوده است. پاکستان بدون سپری کردن بهار، وارد تابستان شد و تابستان طاقت‌فرسایی را سپری کرد. 

 

بلوچستان,پاکستان,پشتونستان,تلفات سیلاب,سند,سیلاب,مطهره امیری