شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

4E4DE199-090F-4E0E-B195-AF4EF88F341B_cx2_cy8_cw97_w1023_r1_s

۲۱ روزنامه‌نگار در جنبش اعتراضی اخیر ایران بازداشت شده‌اند

03 October 2022

بر پایه فهرستی که فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران منتشر کرده دست‌کم ۲۱ روزنامه‌نگار ایرانی در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند. این فدراسیون از جمهوری اسلامی ایران خواسته “پوشش اعتراضات ملی” را بهانه سرکوب روزنامه‌نگاران نکند.

به گزارش کشور نیوز به نقل از دویچه وله، از زمان آغاز جنبش اعتراضی در ایران که در هفته پایانی سنبله در واکنش به کشته شدن مهسا امینی شروع شد سرکوب فعالان مدنی و رسانه‌ای نیز شدت گرفته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز یک‌شنبه، دهم میزان فهرستی از ۲۱ روزنامه‌نگار ایرانی را منتشر کرد که در ارتباط با پوشش خبری اعتراض‌های اخیر بازداشت شده‌اند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای نوشت: «ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که از پوشش اعتراضات ملی به عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکنند. هر شهروند در ایران حق دارد بداند چه خبر است.»

جنبش اعتراضی اخیر ایران در واکنش به فشار بر زنان و اعتراض به حجاب اجباری آغاز شد اما خیلی سریع سویه‌ای ضد حکومتی گرفت و معترضان با شعارهای خود نشان دادند که به کلیت جمهوری اسلامی و رهبر آن علی خامنه‌ای معترض هستند.

تاریخ‌های ثبت شده از بازداشت روزنامه‌نگاران در فهرست فدراسیون بین‌المللی نیز نشان می‌دهد با ادامه و گسترش اعتراض‌ها سرکوب فعالان رسانه‌ای نیز تشدید شده است.

از ۲۱ نفر این فهرست ۹ نفر در فاصله روزهای ۲۹ تا ۳۱ سنبله و بقیه در میزان بازداشت شده‌اند. ۲ مورد از بازداشت‌ها نهم میزان رخ داده است.

سابقه سرکوب فعالان رسانه‌ای

سرکوب روزنامه‌نگاران و اختلال در اینترنتو دسترسی به شبکه‌های اجتماعی ترفندهایی است که رژیم جمهوری اسلامی به خصوص از اعتراض‌های دی ماه ۹۶ بیشتر از پیش در دستور کار قرار می‌دهد و در روزهای گذشته شدیدتر از پیش هم شده است.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در بیانیه خود به این مسئله هم اشاره کرده و نوشته: «همکاران ما باید فورا آزاد شوند و اجازه گزارش آزادانه داشته باشند. ما همچنین از مقامات می‌خواهیم که فوراً به اخلال گسترده در اینترنت ایران پایان دهند.»

پس از سرنگونی یک هواپیمای مسافربری اوکراینی بر اثر شلیک دو موشک سپاه پاسداران در سال ۹۸ و انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی درباره این حادثه نیز حکومت جمهوری اسلامی به جای پاسخ گویی به پرسش‌های شهروندان به سرکوب روزنامه‌نگارانی پرداخت که در پی اطلاع‌رسانی بودند.

سازمان گزارشگران بدون مرز یک ماه پس از این واقعه در گزارشی از تشدید فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران از سوی نهادهای امنیتی این کشور و احضار، ارعاب و بازداشت ۲۱ روزنامه‌نگار خبر داد.

 

اعتراضات ایرانی,ایران,بازداشت خبرنگاران,تهران,جمهوری اسلامی