پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

image

آزادی پدر مالی طالبان

19 September 2022

گروه طالبان امروز (دوشنبه ۲۸ سنبله) در خبرنامه‌ای از آزادی بشیر نورزی آخرین زندانی طالبان درگوانتانامو خبر دادند.
بشیر نورزی از دوستان نزدیک ملاعمر رهبر و بنیانگذار گروه طالبان است.
وزارت خارجه حکومت طالبان آزادی آقای نورزی را یک دستاورد بزرگ برای این گروه عنوان کرده است.
از بشیر نورزی به عنوان قاچاقچی بزرگ مواد مخدر یاد شده است‌. او در سال ۲۰۰۵ در شهر نیویارک آمریکا به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.‌
رهایی این چهره نزدیک به طالبان و چاقاقچی بزرگ مواد مخدر، واکنش گسترده‌ای از مقام‌های دولت پیشین افغانستان را به همراه داشته است.
رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در واکنش به رهایی این مقام طالبان نوشته که «عده‌ای سعی دارند حاجی بشر را فقط طالب بلندپایه معرفی کنند و سعی دارند رهبران طالبان را از دست داشتن در قاچاق مواد مخدر تبرئه کنند»
آقای نبیل اضافه کرده است «اگر حاجی بشر تنها حامی نزدیک ملاعمر بود پس او در نیویورک چه می کرد؟ اگر او فقط یک قاچاقچی مواد مخدر بود، پس چرا طالبان برای آزادی او این‌قدر تلاش کردند و از آزادی او این‌قدر خوشحال‌اند؟»
بشیر نوروزی پدر مالی طالبان خوانده می‌شود. جورج دبیلیو بوش رییس جمهور سابق امریکا یکسال قبل از بازداشت آقای نوروزی او را يکی از مهمترين افراد در فهرست تحت تعقيب مقامات پليس آمريکا خوانده بود.
مقامات ایالات متحده بازداشت آقای نوروزی را پيروزی بزرگی عليه مبارزه با تجارت مواد مخدر از سوی قاقچيان افغان خوانده بودند‌.
ديويد کلی، دادستان سابق آمريکا، گفته بود که «آژانس‌های مبارزه با مواد مخدر آمريکا از اين قضيه که آقای نورزی در نظر دارد به آمريکا بيايد آگاه بودند و از فرصت استفاده کرده و او را دستگير کردند.»
امیر خان متفی سرپرست وزارت خارجه طالبان گفته که نورزی در بدل رهایی مارک فری ریچز شهروند امریکایی، آزاد شده‌ است. مارک فری ریچز در سال ۲۰۲۰ در کابل از سوی نیروهای طالبان ربوده شده بود‌.

آزادی زندانی طالب,امریکا,تبادله زندانیان,خبرگزاری کشور,قاچاق بر مواد مخدر,کشور نیوز,گوانتانامو