چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

کابل

آسترالیا زنگ خطر را در کابل به صدا در آورد

25 May 2021

آسترالیا اعلام کرد که سفارت خویش را در کابل به گونۀ موقت می‌بندد.

به گزارش خبرگزاری کشور، سکات موریسن نخست‌وزیر استرالیا روز سه‌شنبه گفت که سفارت کشورش را در کابل به دلیل نگرانی‌های امنیتی روز جمعه آینده مسدود می‌سازد.

آقای موریسن افزود که این تصمیم پس از اعلام بیرون شدن نیروهای بین‌المللی از افغانستان گرفته شده و نشان‌دهنده وضعیت مبهم در این کشور است.

به گفته آقای موریسن، به حکومت او مشورت داده شده که امکان فراهم کردن تدابیر لازم امنیتی برای ماموریت دیپلماتیک استرالیا در کابل وجود ندارد.

وزارت خارجۀ افغانستان در واکنش گفت که به تصمیم آسترالیا حرمت می‌گذارد؛ اما کابل به تمام معنا از نهادهای دیپلوماتیک و سفارت‌خانه‌های خارجی حفاظت می‌کند.

تصمیم آسترالیا درحالی اعلام می‌شود که برخی منابع از اقدام مشابه 25 سفارت‌خانۀ دیگر در کابل خبر می‌دهند.

این سفارت‌خانه‌ها عمدتاً اعضای ناتو هستند که در افغانستان نیروی نظامی داشتند.

دولت افغانستان به تمام سفارت‌خانه‌ها اطمینان داده است که نگران امنیت دفاترشان نباشند. اما ظاهراً برخی کشورها به کابل بی‌باور هستند.

این درحالی است که تاهنوز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان تکمیل نشده است. نیروهای خارجی تا ماه سپتمبر به گونۀ کامل از افغانستان بیرون خواهند شد. گفته می‌شود ایالات متحده امریکا سرگرم گفت‌وگو و رأی زنی با کشورهای پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان است تا زمینۀ حضور و پایگاه آن کشور را در منطقه فراهم سازند. برخی منابع گفته‌اند که پاکستان موافقت کرده است که زمینۀ حضور نیروهای امریکایی را در مناطق مرزی فراهم سازد.

;hfg,سفارت استرالیا,سفارت امریکا,سفارت ها در کابل,کابل