پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58892089_906

آیا طالبان قانون اساسی می‌سازند؟

07 September 2022

گزارشگر: اسما فتاحی

منابع نزدیک به طالبان گفته‌اند که شماری از اعضای این گروه در تلاش اند تا توافق جمعی برای تصویب قانون اساسی جدید حاصل کنند.
مبصر معروف از افراد نزدیک به دادستان کل طالبان گفته است که کمیته‌های تدوین و تصویب قانون اساسی ایجاد شده و قرار است کار روی ایجاد قانون اساسی جدید رسماً آغاز شود.
پیش از این ملا محمد‌یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی NPR که روز (جمعه، ۱۴ اسد) نشر شد، بر ایجاد قانون اساسی در افغانستان تأکید کرده بود. ملا محمد یعقوب فرزند ملامحمد عمر، رهبر گروه طالبان و از افراد با نفوذ و مهم حلقه تصمیم‌گیری طالبان است.
پیش از این سرپرست وزارت عدلیه طالبان گفته بود که تا ایجاد قانون اساسی جدید، قانون اساسی دوره ظاهر شاه پادشاه سابق افغانستان به صورت موقت به اجرا گذاشته می‌شود. وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان هم اعلام کرده بود که با تعدیل برخی از بندهای قانون اساسی دورۀ ظاهرشاه، آنرا به اجرا خواهد گذاشت، اما این کار به صورت رسمی صورت نگرفت.
رهبری طالبان قرآن را قانون اساسی «مسلمانان» و کتاب رهنمودشان برای دولت‌داری می‌دانند. ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان پیش از این گفته بود که قوانین ساخته بشر فاقد اعتبار و اهمیت است و فقط باید «شریعت» در کشور تطبیق شود. آخندزاده در دیدار با والی‌های این گروه در قندهار گفته بوددر حکومت این گروه «فقط و فقط حکم الله قابل تطبیق است.»
طالبان سال گذشته با تسلط بر افغانستان، تمامی قوانین حقوقی و جزایی را لغو اعلام کردند. عبدالکریم حیدر، معاون وزارت عدلیه طالبان روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت که افغانستان ضرورتی به قانون اساسی ندارد و « مشکلات مردم در کشور بر بنیاد فقه حنفی حل می‌شود.»
با آنهم برخی از رهبران این گروه تلاش می‌کنند که پدیده‌های مدرن را وارد ساختار اداری و سیاسی طالبان کنند تا از این طریق حمایت و پشتی‌بانی داخلی و بیرونی را به خود جلب کنند. دیده شود که ملا یعقوب و افرادی مثل او که طرفدار قانون اساسی مدرن در افغانستان هستند می‌توانند رهبر طالبان را قناعت دهند یا طالبان همچنان بر اجرای احکامی به اصطلاح آنان «شرعی» پابند خواهند ماند؟

افغانستان,خبرگزاری کشور,طالبان,قانون اساسی,کشور نیوز,وزارت عدلیه