جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

121054953_10216966740295967_1901440702837916657_o

آیا هند از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند؟

12 October 2020

اسوشیتدپرس

ترجمه: منیب عبدالله و خدایار نایب زاده

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی روز (شنبه، 10 اکتوبر) در مصاحبه‌اش با اسوشتیدپرس در دهلی نو گفت که هند از حل مسالمت‌آمیز و همه‌شمول پروسه صلح افغانستان حمایت می‌کند. انتظار می‌رود که روابط دو کشور در آینده تقویت و گسترش یابد.

عبدالله عبدالله افزود که منازعه افغانستان، جامعه جهانی را در قضایای این کشور درگیر کرده است و امیدواریم که هند نقش مهم خود را در پروسه صلح با تشویق صدای همدیگرپذیری و همزیستی ایفا نماید.

وی علاوه کرد که هند طرفدار یک افغانستان صلح‌آمیز و دموکراتیک است و می‌خواهد که گروه‌های تروریستی در داخل اجازه فعالیت نیابند. همچنان، این خواستۀ مردم افغانستان نیز است که برای حفظ این ارزش‌ها همه روزه قربانی می‌دهد.

سفر عبدالله عبدالله در یک زمان حساس به هند صورت می‌گیرد که دهلی جدید به دنبال تقویت منافع استراتژیک خود در افغانستان است با آنکه پاکستان نفوذ قوی در منطقه دارد. انتظار می‌رود که امریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

این در حالی است که از دو سال به این سو رویکرد هند در ارتباط به پروسه صلح افغانستان در حال تغییر تدریجی است. حال برای اولین بار از هند دعوت شده است که در پروسه صلح جاری سهم بگیرد.

عبدالله عبدالله به حیث رییس شورای عالی مصالحه به نمایندگی از افغانستان روند جاری صلح در دوحه را نظارت می کند. پس از توافقنامه حکومت و شکستن بن‌بست انتخاباتی این اولین دیدار وی از هند است.

سفر عبدالله عبدالله پس از دیدارش از پاکستان به هند صورت می گیرد که همزمان هیأت مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان و طالبان، گفتگوی های صلح در قطر را در باره آینده افغانستان به پیش می برند.

عبدالله عبدالله در هوتل مجلل در دهلی نو گفت که پس از گفتگوها با مقام‌های هندی در باره صلح و ثبات منطقه‌ای امیدوار شده است.

به گفته او، مقام‎های هندی گفتند که از توافقنامۀ صلح قابل قبول برای مردم افغانستان پشتبانی می‌کنند. عبدالله عبدالله در جریان سفر روز سه شنبه با نارندرا مودی، صدراعظم، جی شنکر، وزیر خارجه، رییس ستاد ارتش و سایر مقام‌های هندی دیدار کرد.

براساس اعلامیۀ روز پنجشنبه، وزارت خارجه هند نرندار مودی، نخست وزیر هند در ملاقاتش با دوکتور عبدالله عبدالله گفته است که دهلی نو از صلح پایدار و توسعه در افغانستان استقبال می کند و متعهد به همکاری است. همچنان، از تلاش‌های دایمی و همه جانبه، برای آتش بس در افغانستان نیز حمایت می‌کند.

هند چندین سال است که افغانستان را در زمینه آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان کمک می‌نماید، بدون آنکه نیروی در کشور داشته باشد. هند بزرگترین حامی کمک‌های توسعه‌ای افغانستان در منطقه بوده و همیشه از خشونت طالبان ابراز نگرانی کرده است.

هند مدت‌هاست که نسبت به پروسه صلح افغانستان بی‌میل است. اما، سفرهای اخیر زلمی خلیل‌زاد و مارشال عبدالرشید دوستم به این کشور، دهلی نو را برای گرفتن نقش موثر در پروسه صلح افغانستان تشویق کردند.

زلمی خلیل زاد در ماه می از هند خواست که هند نقش موثر در پروسه صلح افغانستان داشته باشد و با طالبان روابط مستقیم برقرار نماید.

در 12 سپتامبر هیأت هندی در مراسم افتتاحیۀ گفتگوهای بین‌الافغانی در قطر اشتراک کرد و ضمنأ وزیر خارجه هند از طریق ویدیوکنفرانس صحبت نمود. حضور وی از نظر مخاطبان بی‌میلی هند در ارتباط به نقش مستقیم آن کشور در پروسه صلح افغانستان را کاهش داده است.

عبدالله عبدالله در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر خروج نیروهای امریکایی تا آخر امسال گفته است که گرچه من درباره دلایل این تصمیم نمی‌دانم. اما، خروج زودهنگام امریکا از افغانستان پیامدهای منفی خواهد داشت.

او افزود که ما نباید واقعیت‌های موجود را نادیده بگیریم و این امر تاثیر چندانی نخواهد داشت بر اینکه یک طرف بر طرف دیگر غالب شود. عبدالله اضافه کرد که افزایش تشنج در منطقه مانع دست یافتن به توافق برای ختم منازعه می‌گردد.

عبدالله عبدالله روز پنجشنبه تأیید کرد که طالبان تلاش دارد تا نقش مهم در آینده دولت افغانستان داشته باشد. اما، در هر صورت این به منافع ملی افغانستان است که روابطش را با کشورهای منطقه حفظ و تقویت کند.

عبدالله گفت که ما در باره وضعیتی صحبت می‌کنم که طالبان در کنار سایر مردم افغانستان با تفاوت دیدگاه زندگی کنند. چون، جنگ راه حل نبوده و برنده ندارد.

عبدالله عبدالله همچنان خواستار آتش‌بس بشردوستانه شد و گفت که تا افغانستان و همکاران بین الملل برای رفع چالش های کشور در قسمت فساد گسترده و سیستم آموزشی تلاش ورزند. چیزی‌که به افغانستان آسیب جدی وارد کرده است.

عبدالله عبدالله گفت که هرچه زودتر به یک توافق دست یابیم، بهتر است تا مردم افغانستان شاهد پایان خشونت و جنگ در کشور باشد و برعلاوه آن نگرانی‌های مردم افغانستان برطرف شود.

صلح,طالبان,عبدالله,منطقه,مودی,هند