پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

e45a0268-d941-45c3-a37e-c52b7eaa52e5

اتحاد احزاب پاکستان برای برکناری «نخست‌وزیر ارتش»

14 December 2020

رهبران ائتلاف ضد دولتی پاکستان به ده‌ها هزار تن از حامیانش تاکید کرده تا به راهپیمایی گسترده ماه آتی میلادی در اسلام آباد ملحق شوند که تاکیدی برای برکناری نخست وزیر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف اپوزیسیون پاکستان می‌گوید عمران خان، نخست وزیر با کمک ارتش در انتخابات متقلبانه ۲۰۱۸ بر سر کار آمده است.

ائتلافی از ۱۱ حزب بزرگ اپوزیسیون موسوم به “جنبش دموکراتیک پاکستان”  راهپیمایی‌های گسترده‌یی را از سپتمبر با هدف برکناری نخست وزیر و فشار بر ارتش به منظور توقف مداخله در امور سیاسی آغاز کرده است.

بیلاوال بوتو زرداری، رهبر اپوزیسیون گفته است: زمان گفتگو دیگر سرآمده. حالا وقت راهپیمایی است.

وی همچنین احتمال انجام هرگونه گفتگو با نخست وزیر یا ارتش را رد کرد و گفت: تنها در صورتی این مهم، صورت می‌گیرد که انتخابات برگزار شود.

عمران خان که می‌گوید اعتراضات با هدف اخاذی از وی برای متوقف کردن تحقیقات پرونده‌های فساد علیه رهبران این احزاب اپوزیسیون است و راهپیمایی را در بحبوحه پاندمی کرونا به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

اپوزیسیون که شش راهپیمایی بزرگ در ماه‌های اخیر انجام داده‌اند، می‌گویند: به دنبال اعمال فشار بر دولت برای برگزاری انتخابات جدید هستند. انتخابات بعدی در پاکستان ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.

پاکستان ۷۲ مورد مرگ بر اثر ابتلا به کروناویروس و ۳۳۶۹ مورد مبتلا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت کرده که بالاترین میزان از جون محسوب می‌شود.

کمپین اعتراضی در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد پاکستان به دلیل تورم بالا و رشد منفی که اپوزیسیون علت آن را نخست وزیر و ارتش می‌دانند، در نوسان و دچار مشکل است.

نواز شریف، نخست وزیر پیشین پاکستان که از طریق لینک ویدئویی از لندن این راهپیمایی را رصد می‌کند، از مردم پرسیده: چه فرد دیگری را باید مقصر این مسائل و مشکلات در کشور بدانیم؟

نواز شریف که پس از محکوم شدن در ۲۰۱۸ به فساد مالی از کار برکنار شد و از سال گذشته میلادی با قرار وثیقه برای درمان در لندن است، خطاب به جنرال‌های ارتش پاکستان ادامه داد: از نهاد نظامی برای مقاصد سیاسی خود استفاده نکنید.

عمران خان و ارتش پاکستان، این اتهامات را رد کرده‌اند.

احزاب پاکستان,ارتش پاکستان,بلاول,عمران خان,نواز شریف