پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

124921344_3466728716718417_2665489867688189305_o

اتمر: در زندگی ما دربارۀ دیورند بحث نخواهد شد

16 November 2020

محمد حنیف اتمر سرپرست و نامزد وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه، ۲۶ عقرب) هنگام ارایۀ برنامه‌هایش در مجلس نمایندگان گفت که در سفر عمران‌خان به کابل دربارۀ خط دیورند گفت‌وگو نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، سرپرست و نامزد وزارت خارجه، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع عمران‌خان صدراعظم پاکستان به کابل، در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان پارلمان، گفت که در زندگی ما دربارۀ دیورند بحث صورت نخواهد گرفت. او افزود که دیورند یک «زخم» در روابط میان افغانستان و پاکستان است، اما این مسأله نباید موجب قطع همکاری‌ها و روابط در بخش‌های دیگر شود.

آقای اتمر گفت که فیصله دربارۀ دیورند از صلاحیت شورای ملی هم نیست، در این زمینه باید مردم تصمیم بگیرند. سرپرست وزارت خارجه تأکید کرد که سازش دربارۀ دیورند با پاکستان ممکن نیست.

دفاع از پیمان امنیتی

نمایندگان مجلس از عملی‌نشدن مفاد پیمان امنیتی با امریکا انتقاد کردند. آنان گفتند که امضای پیمان امنیتی یک اشتباه بود. اما محمد حنیف اتمر به دفاع از امضای پیمان امنیتی با امریکا پرداخت و گفت که بدون امضای پیمان امنیتی، نیروهای امنیتی در جنگ با تروریزم با فقدان پول، جنگ‌افزار، نان و تیل و … مواجه می‌شدند. وی گفت که از هنگام امضای پیمان امنیتی بدین سو، امریکا سالانه پنج میلیارد دالر به نیروهای افغان کمک می‌کند و بدون امضای پیمان تمویل نیروها ناممکن بود.

حنیف اتمر گفت که با امضای پیمان توقعات ما از امریکا بیشتر بود، اما اجرای برخی از تعهدات از توان امریکا هم خارج بود. امریکا توان ختم جنگ و عدم مداخلۀ خارجی را در افغانستان نداشت.

او با ابراز اینکه امریکا مرگ دست‌کم ۳۴۰۰ سربازش را در افغانستان فراموش نخواهد کرد، افزود که توقعات ما از جامعۀ جهانی برای خلاصی از مداخلۀ خارجی و تروریزم بیش از حد بود. اما سرپرست وزارت خارجه گفت که عدم اجرای مفاد پیمان امنیتی نباید سبب قطع همکاری و روابط با جامعه بین‌المللی شود.

سرپرست وزارت خارجه تأکید کرد که جنگ افغانستان جنگ داخلی نیست، ابعاد خارجی و منطقه‌ای دارد و از بیرون تمویل می‌شود؛ بنابراین ضرورت به تداوم همکاری خارجی حتمی است.

پنج محور روابط افغانستان با منطقه

حنیف اتمر، گفت که پنج مسألۀ کلیدی روابط افغانستان با کشورهای منطقه را گرِه زده است: امنیت و تروریزم؛ مبارزه با مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته، روابط اقتصادی- تجاری، حقوق بشر و مهاجرت.

او گفت که افغانستان از کشورهای منطقه توقع دارد که اختلافات و درگیری‌های‌شان را به خاک افغانستان نکشانند.

«شرم عظیم»

نامزد وزارت امور خارجه از پناهنده‌شدن برخی از دیپلمات‌ها به تندی انتقاد کرد و گفت: «عدم برگشت دیپلمات‌ها شرم عظیم است.» وی گفت که شماری از دیپلمات‌ها بر نمی‌گردند و شماری دیگر برمی‌گردند، اما فامیل‌شان را پناهنده می‌سازند. او گفت که باید به دیپلمات شرایط کاری آبرومند فراهم شود که دیگر دست به فرار نزنند.

 

اتمر,رأی گیری,نمایندگان مجلس,وزارت خارجه