جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

احمدمسعود: راه‌حل نظام غیرمتمرکز، مشروع و منتخب است

01 December 2022

احمد مسعود رهبر جبهۀ مقاومت ملی می‌گوید که افغانستان تحت حاکمیت طالبان به یک مرکز آموزشی و سربازگیری برای گروهای تروریستی منقطوی و بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش کشور نیوز، آقای مسعود در دهمین کنفرانس هرات در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت که تلاش برای تغییر طالبان ناکام بوده و این گروه روش های افراطی و ظالمانه خود را بالای مردم تحمیل کرده اند.

او گفت که حوادث نزدیک به شانزده ماه گذشته در افغانستان و یافته های کارشناسانه‏ای دو روز گفتگوی امنیتی هرات در شهر دوشنبه حاکی از آن است که طالبان در ادعای خود برای آوردن صلح و ثبات در کشور شکست کامل خورده  و قادر به کنترول اوضاع نیستند.

رهبر جبهۀ مقاومت گفت که جابجایی، تعلیمات و سربازگیری گروه‌های تروریستی منطقه‌یی و بین‌المللی، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، ترور و ناپدید شدن نظامیان و کارکنان دولتی، بازداشت ها، شکنجه محاکمه صحرایی، کوچ اجباری، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل کشی و نا امنی و نبود قانون در افغانستان به طور بی‌سابقه‌ای روبه افزایش است که همۀ این‌ها تهدیدهای جدی به مردم افغانستان، به منطقه و به جهان می‌باشد.

احمد مسعود افزود که برنامه و تماس‌های جدا جدای کشورها با طالبان بخاطر مقاصد تکتیکی امنیتی شان، نه تنها راهگشای برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه نبوده، بلکه در دراز مدت خطر تقابل منافع و تداوم جنگ و نا آرامی را بیشتر می سازد.

آقای مسعود تأکید کرد که ما حل معضلات و نگرانی‌های مطرح شده را در تعامل های تکتیکی منطقه یی و جهانی با طالبان نمی بینیم. بلکه حل مشکل اساسی افغانستان، نگرانی‌های متعدد منطقه و جهان را در ایجاد یک میکانیزم همکاری های منطقه‌یی و بین‌المللی برای کمک به مردم افغانستان و تاسیس نظام سیاسی غیرمتمرکز، مشروع و منتخب در این کشور می‌دانیم.

او گفت که ترکیبی از مقاومت مؤثر سیاسی، مدنی و نظامی در برابر طالبان؛ شرایط واقع بینانه را برای مذاکرات معنا دار، مصالحه و دریافت راه حل های دایمی برای معضل بنیادین افغانستان مساعد می‌سازد. در این راستا برخلاف نظریه کلاسیک در قسمت مذاکره از موقف قوت ویا موقف ضعف؛ ما متیقن به مذاکره از موقف ارزش‌ها، اصول و وقار استیم.

کنفرانس امنیتی هرات برای دو روز در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد. در این کنفرانس، نمایندگان کشورهای منطقه و جهان و سازمان‌های بین‌المللی و جمعی از چهره‌های اکادمیک و سیاسی افغانستان شرکت کرده بودند.

 

احمد مسعود,افغانستان,دوشنبه,رهبر جبهه مقاومت,طالبان,کنفرانس امنیتی هرات