پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

151602623_3615394585181840_3986598836321970246_o

ازبکستان به بازیگر کلیدی مسایل افغانستان مبدل می‌شود

25 February 2021

ازبکستان به‌یک بازیگر فعال و اثرگذار در مسایل افغانستان عرض اندام کرده است. نقش ازبکستان در مذاکرات صلح، روابط روزافزون تجاری- ترانزیتی کابل با تاشکند، راه‌اندازی پروژه‌های مشترک منطقه‌یی میان دو کشور، نفوذ تاشکند در افغانستان را بالا برده است. تاشکند توانسته ظرف دو سال اخیر بخش کلان گردشگران افغانستان را جذب کند. ازبکستان در کنار هند، ترکیه و امارات متحده عربی، به مرکز سرمایه‌گذاری افغان‌ها تبدیل شده است.

ازبکستان همزمان با این‌که مناسبات نزدیک با کابل دارد، روابط بسیار عمیق با طالبان نیز ایجاد کرده است. تاشکند همزمان مورد اعتماد کابل و طالبان است. به همین دلیل، ازبکستان، از گزینه‌های اصلی میزبانی مذاکرات صلح بوده است. اما لابی قدرت‌مند قطر، موجودیت دفتر طالبان در دوحه و روابط نزدیک قطر با اسلام‌آباد و واشنگتن سبب شد که دوحه به میزبانی مذاکرات انتخاب شود. اما سمرقند، بدیل در حال انتظار مذاکرات بود.

سران افغانستان به‌ویژه رییس‌جمهور، رییس شورای عالی مصالحه ملی، وزیر خارجه، مشاور امنیت ملی و… بارها از تاشکند دیدار کرده‌اند. مقامات ازبک در سطح کلان بارها از کابل دیدار کرده‌اند. در آخرین مورد، امروز عزیز کاملوف وزیر خارجۀ ازبکستان از کابل دیدار کرد. ازبکستان تنها کشور آسیای مرکزی است که روابط بسیار نزدیک با مسکو و واشنگتن دارد. جمع‌کردن میان واشنگتن- مسکو نشان‌دهندۀ پویایی سیاست خارجی تاشکند و درک و فهم رهبری ازبکستان از مسایل جهانی- منطقه‌یی است. اگر سیاست منعطف و پویای رهبری ازبکستان ادامه یابد، این کشور در آیندۀ نزدیک به یک بازیگر مهم منطقه‌یی مبدل خواهد شد.

ازبکستان,افغانستان,تاشکند,صلح,طالبان,کابل