جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

120159109_3302649516449505_921621221287212234_o

روابط کابل- اسلام‌آباد؛ اعتراف به اشتباهات و گشایش فصل‌نو

01 October 2020

سفر رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به اسلام‌آباد با حاشیه‌ها و خوش‌بینی‌های زیادی به همراه بوده است. عبدالله عبدالله در رأس هیأت بسیار کلان به اسلام‌آباد رفت و با سران پاکستان دربارۀ روند صلح و روابط میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

این سفر با درنظرداشت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه و روابط پرتنش کابل- اسلام‌آباد، بازتاب گستردۀ جهانی یافت.

استقبال شاهانه

مقامات پاکستانی در استقبال از هیأت افغانستان به رهبری رییس شورای عالی مصالحه ملی، سنگ تمام گذاشتند. عبدالله عبدالله پس از ۱۲ سال به اسلام‌آباد رفت. مقامات پاکستانی در جایگاه یک رییس‌جمهور از رییس شورای عالی مصالحه ملی پذیرایی کردند. پیش از این رییس‌جمهور پیشین حامد کرزی و رییس‌جمهور کنونی محمد اشرف غنی نیز از پاکستان دیدار داشتند. اما از آنها چنین استقبالی صورت نگرفته بود.

ملاقات با سران پاکستان

رییس شورای عالی مصالحه ملی در سفرش به اسلام‌آباد با عارف علوی، رییس‌جمهور، عمران خان، نخست‌وزیر، شاه محمود قریشی وزیر خارجه، جنرال قمر جاوید باجوه رییس ستاد مشترک ارتش، رؤسای مجلس سنا  و مجلس نمایندگان، شورای علما و شماری از اعضای نهادهای تحقیقاتی پاکستان دیدار کرد.

حمایت از صلح

پاکستان پشتیبانی همه‌جانبه‌اش را از روند صلح افغانستان ابراز داشت. آنها گفتند که صلح در افغانستان موجب شگوفایی اقتصادی و توسعه در پاکستان می‌شود.

همۀ رهبران پاکستان اظهار داشتند که صلح در افغانستان صلح در پاکستان است. مقامات پاکستانی تأکید کردند که باید جلو حلقات مخالف صلح گرفته شود و از مذاکرات جاری در دوحه به عنوان یک فرصت تاریخی، استفادۀ مطلوب صورت گیرد.

مقامات افغانستان می‌دانند که بدون حمایت و دستگیری پاکستان صلح در افغانستان به نتیجه نمی‌رسد.

اعتراف اشتباهات

اعضای هیأت بلندپایۀ افغانستان در سفر به اسلام‌آباد گفته‌اند که رهبران پاکستان پذیرفته‌اند که اشتباهاتی در روابط میان دو کشور وجود داشته که باید اصلاح شود و تغییر یابد. دو طرف تأکید کردند که باید از تنش‌زایی پرهیز صورت گیرد و با صبر و شکیبایی در مسیر نو گام برداشته شود.

یکی از اعضای هیأت گفت که پاکستان پی برده است که سیاست‌هایش ناکام بوده و باید با رویکرد جدید به مسایل افغانستان بنگرند.

گشایش فصل نو

دو طرف تأکید ورزیدند که سفر رییس شورای مصالحه ملی فصل تازه‌یی را در روابط میان دو کشور رقم می‌زند. عمران خان نخست وزیر و شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان از گشایش فصل تازه‌یی در روابط میان دو کشور سخن زدند. عبدالله عبدالله نیز گفت که باید صفحۀ دشمنی و اتهام زنی برچیده شود، از اشتبهات گذشته درس گرفته شود و راه و روش تازه‌یی ترسیم شود.

گسترش روابط بازرگانی

پاکستان از کاهش چشمگیر در مبادلات اقتصادی میان افغانستان و پاکستان نگران است. مقامات پاکستانی گفته‌اند که سطح روابط به ۳ میلیارد دالر کاهش یافته است. یکی از دلایل علاقمندی پاکستان به تأمین صلح در افغانستان، بهبود روابط اقتصادی و بازشدن راه‌های ترانزیتی برای وصل شدن آسیای جنوبی به آسیای مرکزی است. پاکستان به آسیای مرکزی به عنوان منبع ذخایر انرژی و همچنان بستر مناسبت سرمایه‌گذاری می‌نگرد.

مقامات پاکستانی به منظور گسترش روابط بازرگانی و تجارتی، تسهیلاتی را به تجار و سرمایه‌گذاران افغانستان فراهم کرده‌اند. بازشدن مرزها در هفتۀ چهار روز، تسهیلات در اجرای ویزا و همچنان بیمارداران و دانشجویان بخشی از اقدامات تازۀ پاکستان است. پاکستان اعلام کرده است که به استقبال از سفر رییس شورای عالی مصالحه ملی، پالیسی ویزا را تغییر داده و خدمات قنسولی را بالا برده است.

 

رییس شورای عالی مصالحه,سفر عبدالله به پاکستان,صلح,عمران خان,قریشی,کابل