پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

116427753_3283293555084125_4623521890221865711_o

افغانستان، امریکا و ازبکستان روی توسعۀ همکاری اقتصادی به توافق رسیده‌اند

29 July 2020

وزارت خارجه افغانستان، از اعلام آتش بس سه روزه طالبان در روزهای عید قربان، استقبال می‌کند.

گران هیواد، سخنگوی این وزارت که در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت- اداره ارتباطات عامه واستراتیژیک ریاست جمهوری، صحبت می کرد، ضمن اعلام استقبال وزارت امور خارجه از اعلام آتش بس سه روزه طالبان، افزود که مردم افغانستان خواهان آتش بس دایمی استند.

او همچنان با اشاره به نشست اخیر چهار جانبه افغانستان، چین، نپال و پاکستان گفت: هر چهار وزیر خارجه در این نشست روی همکاری های همه جانبه در مبارزه با ویروس کرونا بحث نمودند.

نماینده وزیر خارجه چین در نشست چهار جانبه آمادگی کشورش را برای ارایه کمک ها در زمینه همکاری های اقتصادی، توسعه زراعت، تجارت، صادرات و پروسس مواد غذایی، ابراز کرده است.

هیواد گفت: اولین نشست گروه کاری سه جانبه میان افغانستان، ایالات متحده امریکا و ازبکستان، در هفته گذشته برگزار شد و در این نشست نمایندگان هر سه کشور در زمینه های توسعه همکاری های اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، سرمایه گذاری، ساخت راه آهن، صحت و زراعت بحث نموده وروی توسعه این همکاری ها توافق نمودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، از آخرین جزییات در مورد جستجوی افغان های غرق شده در یک کشتی حامل مهاجرین در آبهای شهر وان ترکیه گفت: تاحال ۶۱ جسد از دریا بیرون کشیده شده که از میان این اجساد، ۳۴ تن شان افغان ها بودند.

او گفت سفارت افغانستان در انقره، از روز حادثه تا اکنون در تلاش انتقال اجساد به افغانستان است و تا حال ۱۷ جسد به کشور انتقال یافته است.

هیواد افزود که ۵ جسد بنا بر درخواست خانواده ها در شهر وان ترکیه دفن گردیده، ۶ جسد که موقتا در شهر وان به خاک سپرده شده بود، به درخواست خانواده ها از خاک بیرون کشیده شده و با ۶ جسد دیگر که در سردخانه قرار داشتند، تا فردا به کابل انتقال می یابند.

 

اریکا,ازبکستان,افغانستان,صلح,گران هیواد,منطقه,وزارت خارجه