پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

طالبان

افغانستان زیر چشتر طالبان بدترین روزهای تاریخش را تجربه می‌کند

30 March 2022

مطهره یما امیری

طالبان با نا امیدی از به رسمیت‌شناسی از سوی جامعۀ بین‌المللی، اعمال سخت‌گیرانۀ و تندروانۀ شان را در سراسر افغانستان تشدید کرده‌اند. افزایش فشارها بر شهروندان افغانستان، پس از آن تشدید یافت که سران طالبان در نشستی در کندهار گردهم آمدند و دربارۀ وضعیت افغانستان بحث و تبادل نظر کردند. این نشست پس از نارضایتی در صفوف طالبان دربارۀ تطبیق شریعت صورت گرفت. برخی مهره‌های سیاسی طالبان در کابل با ترفند تلاش داشتند که تصویر متفاوت‌تر از خویش بروند دهند و نشان دهند که طالب دهه ۹۰ نیستند و با این ترفند جامعۀ جهانی را اغفال ساخته و خود را در جایگاه دولت مشروع افغانستان ارتقا دهند. اما خوشبختانه این تلاش‌های مذبوحانه کارگر نیافتد، اما موجب نارضایتی عمیق در صفوف داخلی طالبان شد. برخی از مهره‌های طالب به خاطر کوتاهی از تطبیق شریعت صفوف این گروه را ترک کرده و به کار عادی و دامداری و مالداری در روستاها برگشتند.

هفت ماه پس از پیروزی طالبان، هیچ یک از کشورهای جهان به‌شمول متحدان نزدیک این گروه از جمله پاکستان، قطر، ترکیه، روسیه، چین و ایران حاضر نشده‌اند که این گروه تروریستی را به رسمیت بشناسند. با وجود این‌که تهران، دوحه، اسلام‌آباد، مسکو و انقره از در سطوح مختلف به طالبان سکوی سیاسی و دیپلوماتیک فراهم کرده و تلاش ورزیده‌اند که گروه تروریستی طالبان را در سطح دولت رسمی و پذیرفته شدۀ افغانستان ارتقا بخشند؛ اما در عمل هیچ یک از این کشورها جرأت نکرده‌اند که طالبان را همچون دولت مشروع افغانستان به رسمیت بشناسند.

طالبان پس از آن‌که متوجه شدند هیچ‌گونه چشم‌انداز مثبتی برای به رسمیت‌شناسی آنان از سوی جامعۀ جهانی وجود ندارد، رفته رفته چهرۀ واقعی‌شان را به نمایش گذاشته و اعمال سخت‌گیرانه و رادیکال مذهبی و قومی‌شان را یکی پی دیگر به منصۀ اجرا گذاشته‌اند.

ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان همانند دهۀ ۹۰ به طرز وحشتناکی فضا را به‌روی شهروندان قید ساخته‌اند. برخی اداره‌های دولتی کارمندان دولتی را که ریش و کلاه نداشتند، اجازۀ ورود به وزارت‌خانه‌ها ندادند.

بدترین و شدیدترین محدودیت بر زنان افغانستان اعمال شده است. از زنان افغانستان، حق تعلیم و تحصیل، حق سفر و کار و حق فعالیت اجتماعی و سیاسی گرفته شده است. در جریان هفت ماه پسین، زنان زیادی بازداشت، شکنجه، تحقیر و توهین شدند. شماری از زنان به اتهام ترویج فحشا و فساد سر به نیست شدند.

 در بازار لیسۀ مریم در شمال کابل، شماری از زنان را به خاطر رعایت نکردن حجاب مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

 کارمندان ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر مردم را در بازارها و شهرها به زور به سوی مساجد و برپاداشتن نماز سوق می‌دهند. در شماری از مساجد شمال افغانستان، طالبان در مساجد از نمازگزاران حاضری می‌گیرند. افراد غیرحاضر مورد مأخذه و بازپرس قرار می‌گیرند.

محدودیت بر رسانه‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. در نخست گام، ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر با دور زدن کمیسیون مشترک طالبان و رسانه‌های افغانستان، از پخش و نشر سریال‌های ترکی و خارجی در تلویزیون‌های آریانا، طلوع نیوز و یک جلوگیری کرده‌اند.

شماری از خبرنگاران طلوع نیوز را در کابل بازداشت کردند. سپس، سه رادیوی محلی را در کندهار قفل زدند و خبرنگاران رسانه‌های محلی کندهار را بازداشت کردند. یکی از خبرنگاران رادیو نوروز در هرات عملا در بند طالبان است.

در پخش و نشر برنامه‌های رسانه‌های خصوصی محدودیت شدید وضع گردیده است. پس از مصاحبۀ انتقادی یکی از خبرنگاران تلویزیون نور با یک منتقد سیاسی در کابل، مجری نور بازداشت گردید.

چشم‌انداز افغانستان تحت ادارۀ طالبان تیره و تار است. افغانستان زیر پرچم طالبان به ماقبل تاریخ بر خواهد گشت. این گروه با مدنیت و دنیای مدرن بیگانه است. آنان در هفت ماه حاکمیت‌شان نشان داده‌اند که کمترین باوری به تکثر سیاسی و اجتماعی افغانستان ندارند. منتقد سیاسی را بر نمی‌تابند و با مخالفان سیاسی‌شان برخورد بی‌رحمانه می‌کنند؛ خواستار بیعت همۀ اقشار و گروه‌ها به امارت طالبانی هستند. به صلح و گفت‌وگو و دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی بی‌باور هستند.

در پایان، مردم افغانستان چقدر نگون‌بخت و سیاه‌بخت بودند که با موجوداتی به نام «طالب» هم‌وطن شده‌اند. موجوداتی‌که با مدنیت، تمدن، دنیای جدید، تعلیم، تحصیل، علم، توسعه و پیشرفت به طور مطلق بیگانه‌اند. اما با این حال فکر می‌کنند که خداوند تنها آن‌ها را هدایت کرده است!

افغانستانِ تحت حاکمیت گروه تبه‌کار و وحشی، بدترین روزهای تاریخ سیاسی ۳۰۰ ساله‌اش را تجربه می‌کند. در سطح جهانی، کشوری منزوی، بدنام و با بیشترین جمعیت مهاجر و آواره. در سطح داخلی، گیرمانده در چنگال تروریسم و هراس‌افگنی.

 

افغانستان,جمشید یما امیری,روزنامه نگار,ستم طالبان,طالبان,ظلم طالبان