شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119420034_10216822055158929_1031039152463362151_o

امروز نمایندگان حکومت و طالبان دیدار می‌کنند

15 September 2020

شبکه الجزیره قطر دوشنبه شب گزارش داد که هیأت افغان و طالبان روز سه شنبه اولین جلسه مستقیم مذاکره را در دوحه برگزار می‌کنند.

الجزیره به زمان دقیق این مذاکرات در دوحه اشاره‌ای نکرده است.

هیات افغان به رهبری عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور روز جمعه گذشته برای مذاکرات با طالبان وارد دوحه شد.

حنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان نیز روز جمعه در خصوص مذاکرات صلح بین افغانی گفته بود که در دور نخست مذاکرات، خواهان آتش‌بس در تمام مناطق افغانستان هستیم.

گروه طالبان نیز روز پنجشنبه “آمادگی” خود را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان اعلام کرد، مذاکراتی که پس از به تعویق افتادن ۶ماهه روز شنبه با حضور هیات نمایندگان طالبان و دولت کابل در دوحه قطر آغاز شد.

وزارت امورخارجه قطر نیز چندی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که دوحه میزبان مذاکرات صلح افغانستان خواهد بود که قرار است میان هیات دولت این کشور و گروه طالبان از ۱۲ سپتمبر آغاز شود.

در این بیانیه آمده بود که این مذاکرات مستقیم بین طیف‌های مختلف مردم افغانستان گام جدی و مهم به سمت برقراری صلح پایدار در این کشور و به ویژه پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان در آغاز سال جاری میلادی به شمار می‌رود.

این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که ۱۹ سال از حمله امریکا به افغانستان می‌گذرد و طبق برآوردهای سازمان ملل در این مدت بیش از یکصد هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

قرار بود گفت‌وگوهای بین‌افغانی ۱۰ روز پس از امضای توافقنامه صلح طالبان و امریکا آغاز شود، اما آزادی زندانیان طالبان به عنوان پیش‌شرط طالبان برای آغاز این گفت‌وگوها، این روند را بیش از ۶ ماه با تاخیر رو به رو کرد.

براساس توافقنامه امریکا با طالبان که زمستان سال گذشته در دوحه پایتخت قطر به امضا رسید، طالبان متعهد شده بود با دولت کابل مذاکره کند.

توافق‌نامه امریکا و طالبان پس از ۱۱ دور مذاکرات رسمی ۱۰ اسفند ماه ۹۸ توسط «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر» رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر بصورت رسمی امضا شد.

این توافقنامه‌ با حضور نمایندگان ۳۵ کشور و سازمان‌های بین‌المللی امضا کردند که رهایی زندانیان طالبان پیش از آغاز گفت‌وگوی بین افغانی یکی از این توافقات بود.

حکومت,دوحه,صلح,طالبان,هیأت مذاکره کننده