جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

20170919_1505854385-178198

امیر قطر در سازمان ملل: افغانستان نباید به پایگاه تروریزم و گروه‌های افراطی تبدیل شود

22 September 2022

 

تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد دولت سرپرست طالبان و ایالات متحده امریکا به توافقنامۀ دوحه احترام بگذارند و دستاوردهای آن را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری کشور، وی افزود: افغانستان نباید باردیگر به پایگاهی برای تروریست‌ها و نیروهای افراطی تبدیل شود.

آل ثانی خاطرنشان کرد توافقنامه دوحه زمینه خروج نیروهای امریکایی و غربی را از افغانستان مساعد کرد، بنابراین دستاوردهای آن باید توسط طرفین توافق حفظ شود.

امیر قطر همچنین گفت در افغانستان باید ضمن حمایت از غیرنظامیان به حقوق بشر احترام گذاشته شود و دختران نیز به حق آموزش دسترسی داشته باشند.

پس از کشته‌شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در کابل، امریکا طالبان را به پناه‌دادن به القاعده و نقض توافق دوحه متهم کرد. بربنیاد موافقت نامۀ دوحه، طالبان متعهد شده‌اند که به گروه‌هایی مانند القاعده در افغانستان پناه ندهد. برعکس، طالبان امریکا را متهم می‌کنند که به توافقنامۀ دوحه متعهد نمانده است. طالبان گفته‌اند که گشت‌زنی هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی بر حریم هوایی افغانستان، نقض آشکار توافقنامۀ دوحه است. طالبان پاکستان را متهم کرده‌اند که حریم هوایی‌اش را در اختیار پاکستان قرار داده است.

قطر میزبان گفت‌وگوهایی میان ایالات متحده امریکا و طالبان بود که به توافق نامۀ 29 فبروری منجر شد. بر بنیاد این توافق نامه امریکا از افغانستان بیرون شد. دوحه همچنان میزبان مذاکرات بین الافغانی بود که به شکست انجامید.

 

 

افغانستان,امریکا,توافق نامه دوحه,سازمان ملل,قطر