پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

9f97eedd-4553-498b-a5c7-dc4e6282a465

بررسی ترور فعالان مدنی- رسانه‌ای/ سؤالات معاون رییس‌جمهور از نهادهای امنیتی

28 December 2020

جلسه کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری و رئیس این کمیته و با حضور لوی سارنوال، وزیر امور داخله، معاونین ریاست امنیت ملی، اعضای فدراسیون و دیگر اعضای کمیته برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این جلسه رویدادهای تروریستی اخیر که منجر به قتل شماری از خبرنگاران، فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری شده است، مورد بررسی قرار گرفت و نهادهای امنیتی گزارش اجراآت خود را در مورد آن ها به جلسه ارائه کردند.

سرور دانش، معاون رئیس جمهور در ابتدای جلسه امروز کمیته گفت قضایایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده، برای همه مردم افغانستان تکان دهنده بود و در این حوادث چهره‌های شناخته شده که مربوط به نهادهای خاص رسانه ای، مدنی و حقوق بشری بودند هدف قرار گرفتند.

معاون رییس جمهور سوالاتی را در زمینه شناسایی و پی‌گیری عدلی و قضایی عاملان قتل یما سیاوش مشاور مطبوعاتی بانک مرکزی و خبرنگار پیشین رسانه های مشهور، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی، ملالی میوند مجری تلویزیون انعکاس در ننگرهار، رحمت الله نیکزاد خبرنگار آسوشیتدپرس و الجزیره، فردین امینی مجری تلویزیون آریانا، یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه و فرشته کوهستانی فعال مدنی و حقوق زن، مطرح کرد.

وی همچنین گفت که پس از وقوع این گونه حوادث تلخ سوال دیگر این است که  نهادهای امنیتی برای جلوگیری از حوادث تروریستی مشابه علیه خبرنگاران، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشری و زنان و رویدادهای تروریستی با اهداف نرم چه اقدامات پیش‌گیرانه روی دست دارند؟

دانش هم چنین اظهار داشت که سوال دیگر در مورد روند عدلی و قضایی حوادث تلخ تروریستی است که با توجه به این که دستگیری تعدادی از عوامل حوادث اخیر و با توجه به این که میعاد قانونی توقیف اکثر آن ها به سر رسیده است، آیا تا کنون پرونده های نسبتی شان به منظور تحقیق به سارنوالی فرستاده شده است یا خیر؟

 

معاون رییس جمهور هم چنین از رسانه‌ها نیز خواست که راجع به اقدامات نهادهای امنیتی کشور در رابطه به پی‌گیری قضایای خشونت علیه رسانه‌ها و خبرنگاران و جلوگیری از تهدیدات باالقوه، واقع‌بینانه برخورد کنند و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد نادیده گرفته نشود.

مسعود اندرابی وزیر امور داخله در این جلسه گفت که دشمن در جبهات جنگ شکست خورده و به همین دلیل اکنون روی اهداف نرم تمرکز کرده و برای رسیدن به اهداف خود از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کند که حوادث اخیر بخشی از اهداف کلان دشمن است.

وی در مورد قضیه ترور یما سیاوش گفت که تحقیقات جدی در هماهنگی با ریاست عمومی امنیت ملی برای روشن شدن این قضیه جریان دارد و تاکنون سه نفر مظنون در پیوند به این قضیه بازداشت شده‌اند.

وزیر امور داخله افزود که با خانواده آقای سیاوش و مسئولان شماری از رسانه‌ها در این مورد جلسه داشته و جزئیات قتل آقای سیاوش را با آنها در میان گذاشته است.

وی گفت یک تروریست در ارتباط به ترور الیاس داعی بازداشت شده و تحقیقات از وی جریان دارد و همچنین در مورد ترور رحمت الله نیکزاد، یک عضو گروه طالبان شناسایی شده که در این حادثه دخالت داشته ولی هنوز بازداشت نشده است.

اندرابی گفت که تحقیقات راجع به قتل فردین امینی نیز جریان دارد و در ارتباط به قتل فرشته کوهستانی دو نفر بازداشت شده‌ و راجع به قتل یوسف رشید هنوز جزئیاتی در دسترس نیست. اما تحقیقات درمورد آن جریان دارد. به گفته وزیر امور داخله هم چنین دو نفر در رابطه با قتل ملاله میوند نیز دستگیر شده اند.

وزیر امور داخله گفت که این وزارت تیم‌های ویژه ای را برای پی‌گیری این قضایا و جلوگیری از تهدیدات بالقوه علیه خبرنگاران، فعالان مدنی و حقوق بشری توظیف کرده و به قومندانان امنیه در سراسر کشور نیز دستور داده است که با رسانه‌ها، نهادهای مدنی و حقوق بشری همکاری و ارتباط منظم و جدی داشته باشند.

مسولان در ریاست عمومی امنیت نیز  در جلسه امروز کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها گفتند با آنکه در ارتباط به قتل یما سیاوش سه نفر بازداشت شده‌‌اند، اما تحقیقات برای روشن شدن بیشتر این قضیه جریان دارد.

آنها افزودند که در ارتباط به قتل الیاس داعی یک نفر بازداشت شده که عضو جبهه شهری طالبان است و همچنین در ارتباط به قتل ملالی میوند نیز یک نفر بازداشت شده که عضو گروه داعش است.

مسئولان ریاست عمومی امنیت ملی گفتند که تحقیقات این ریاست نشان می‌دهد که حمله بالای رحمت الله نیکزاد و فرشته کوهستانی توسط گروه طالبان انجام شده و در ارتباط به قتل یوسف رشید هنوز سرنخی موجود نیست.

آنها افزودند که نیروهای امنیت ملی در روزهای اخیر سه گروه تروریستی را که شامل 15 نفر می‌شوند، بازداشت کرده‌اند. به گفته مسئولان امنیت ملی، این افراد برای انجام قتل‌های هدفمند و بررسی اهداف نرم گروه طالبان، وارد کشور شده بودند که پیش از دستیابی به اهداف خود دستگیر شده اند.

فرید حمیدی، لوی سارنوال کشور در جلسه امروز کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها گفت که بررسی قضایای قتل خبرنگاران و خشونت علیه آنها، برای این اداره اولویت دارد و یک کمیته مشخص برای پی‌گیری آن توظیف شده است.

وی افزود که تمام قضایایی که از سوی نهادهای مربوطه به لوی سارنوالی راجع شده است، مورد بررسی قرار گرفته است و فعلا هیچ قضیه‌ای در لوی سارنوالی نیست که بی سرنوشت باقی مانده باشد و راجع به آن تصمیم گرفته نشده باشد.

اعضای فدراسیون ژورنالیستان و خبرنگاران افغانستان و نیز اعضای کمیته مصئونیت خبرنگاران نگرانی‌های خود را راجع به افزایش موارد قتل خبرنگاران و تهدیدات علیه خبرنگاران در میان گذاشتند. آنها همچنین سوالاتی را راجع به قتل شماری از خبرنگاران و پلان‌های امنیتی برای تأمین امنیت خبرنگاران و رسانه‌ها، با وزیر امور داخله و سایر مسئولان امنیتی مطرح کردند.

وزیر امور داخله در پاسخ به این پرسشها گفت که نگرانی‌های نهادهای رسانه‌ای، خبرنگاران و فعالان مدنی و حقوق بشری را درک می‌کند و نهادهای امنیتی خود را  به تأمین امنیت آنها مکلف می‌دانند.

وی افزود که بررسی قضایای جنایی و خشونت علیه خبرنگاران از سوی پولیس و یا سایر افراد، به سرعت انجام می‌شود، اما بررسی قضایای تروریستی زمان می‌برد.

وزیر امور داخله گفت که برای توضیح پلان‌های امنیتی، عمق قضایای اخیر  و وضاحت بیشتر در این موارد یک جلسه ویژه را با حضور مسئولان فدراسیون ژورنالیستان و خبرنگاران، مسئولان کمیته مصئونیت خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها برگزار می‌کند.

در پایان جلسه، سرور دانش از کندی روند تحقیقات راجع به قضایای قتل خبرنگاران و فعالان مدنی و حقوق بشری در بخش های کشفی و تحقیقاتی ابراز نارضایتی کرد و به تسریع این روند و شریک ساختن جزیئات آن با مردم تأکید ورزید.

دانش به وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی  دستور داد که یک رهنمود واحد برای تأمین امنیت رسانه‌ها و خبرنگاران تهیه کنند و در این اختیار آنها قرار دهند. وی تاکید کرد که رهبری حکومت برای حمایت از آزادی بیان، آزادی رسانه و حمایت از فعالان حقوق بشری و جامعه مدنی اراده کامل دارد.

معاون رئیس جمهور همچنین راجع به همکاری با خبرنگارانی که به دلیل تهدیدات امنیتی از ولایات به کابل منتقل شده‌اند، گفت که این مسئله را تعقیب می‌کند و تلاش می‌شود که با این خبرنگاران همکاری لازم صورت گیرد.

الیاس داعی,ترور خبرنگارا ن,رسانه ها,سرور دانش,یما سیاووش