پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2021-05-22 at 3.17.41 PM

بستن مکاتب دخترانه جواز شرعی و اسلامی ندارد

26 March 2022

عصمت‌الله احراری

امروز صدها دانش‌آموز در اعتراض به بستن مکاتب از سوی طالبان دست به اعتراض زدند. اعتراض‌کنندگان از جامعۀ جهانی خواستند که به صدای آنان گوش فرا دهند و طالبان را وادار سازند که مکاتب را به روی دختران بگشایند.

تصمیم طالبان دربارۀ مسدودماندن مکاتب دخترانه، میلیون‌ها افغان را باردیگر سوگوار ساخت. شاگردان مکتب پس از ماه‌ها انتظار با اشتیاق فراوان به سوی مکاتب شتافتند، اما طالبان برخلاف فیصلۀ قبلی، اعلام کردند که مکاتب بالاتر از صنف ششم تا اطلاع ثانی مسدود خواهد ماند.

پیشتر، وزارت معارف رژیم طالبان اعلام کرده بود که دروازه مکتب‌های دخترانه و پسرانه در سوم ماه حمل سال ۱۴۰۱ برابر به ۲۴ مارچ 2022 به روی تمامی متعلمین باز خواهد شد. موضع بازگشایی دربارۀ مکاتب دخترانه با استقبال گستردۀ میلیون‌ها متعلم و خانواده‌های‌شان روبرو گردیده بود.

با توجه به فیصلۀ قبلی وزارت معارف، در 24 مارچ، میلیون‌ها دختر در سراسر افغانستان پس از 187 روز دوری از درس و تعلیم دوباره به سوی مکاتب شتافتند. اما طالبان برخلاف تعهد پیشین، به آن‌ها اجازۀ ورود به مکاتب ندادند. دختران با چشمان اشک‌بار و با نا امیدی به خانه برگشتند. این اقدام طالبان علاوه بر کودکان و دختران متعلم و محصل، میلیون‌ها خانوادۀ افغان را به ماتم نشاند.

پس از برگشتن ناامیدانۀ دختران از پشت دروازۀ مکاتب، میلیون‌ها پدر و مادر افغان نیز اشک ریختند. نوریه مادر یکی از دانش‌آموزان گفت که طالبان در دهۀ 90 مرا از درس و تعلیم باز داشتند، اکنون دخترم به سرنوشت من مواجه شده است. او گفت که دخترم هفت ماه به خاطر دوری از مکتب اشک ریخته و درد کشیده است.

میرویس پدر یکی از متعلمین دختر گفت که امروز پس از برگشت دخترم از مکتب تمام خانواده گریستیم. طالبان با این اقدام امید به آینده را در دل هر دختر و زن افغانستان نابود کردند. دختران و پسران ما انگیزه و شوق تعلیم و تحصیل را از دست داده‌اند. آنها از ما می‌پرسند که برای چه دل‌خوشی و آینده درس بخوانیم؟»

این تصمیم طالبان با محکومیت گستردۀ داخلی و جهانی نیز روبرو شد.

 عالمان دین معتقد هستند که تصمیم طالبان دربارۀ بستن مکاتب دخترانه جواز شرعی و اسلامی ندارد.

فضل‌الله هادی وزین، عالم دین گفت که سلب حق تعليم و تربيت از دختران افغانستان در تناقض صریح و آشکار با احکام قرآن کریم و سنت رسول اکرم قرار دارد و معنی و تفسیری جز محروم ساختن بندگان خدا و اطفال و نوجوانان معصوم از یک حق شرعی و انسانی و ملی ندارد.

به گفتۀ او، در نظام معارف افغانستان نظام درس مختلط ميان پسران و دختران وجود ندارد، نصاب تعلیمی معارف افغانستان اسلامی است، لباس‌ و یونیفورم کنونی دختران مکاتب مطابق معیار های شرعی و اسلامی است و فضای و محيط مکاتب در کل اسلامی است‌ و از نظر امنیتی تهدیدی فرا راه‌  رفتن‌ دختران به‌ مکتب وحود ندارد.

 

افغانستان,بستن مکاتب,جمشید یما امیری,طالبان,کشور نیوز,مکاتب دخترانه