جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

133186415_3623572137737628_1204437624815380195_o

تدویر کمیتۀ رهبری شورای مصالحه زیر سایۀ رژیم بی‌سابقۀ امنیتی در پایتخت

26 December 2020

دومین جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی با حضور اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح امروز (شنبه، ۶ جدی) در قصر سپیدار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این نشست، رهبران سیاسی، از افزایش حوادث امنیتی و ترورها در کابل ابراز نگرانی کرده و بر تسریع مذاکرات، آتش‌بس، وحدت در صف سیاسیون و حکومت و انعطاف‌پذیری در میز مذاکرات صلح تأکید کردند. آنان همچنان از طالبان خواستند که واقعیت‌های افغانستان امروز را درک کنند و در میز مذاکرات انعطاف‌پذیری نشان دهند.

تصامیم جمعی باشد

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه در این نشست گفت که هیأت مذاکره‌کننده به شورای صلح گزارش‌ده و حساب‌ده است. او گفت که تصامیم هیأت باید جمعی باشد و هیچ عضو هیأت نباید از پروسه بیرون بماند. عبدالله عبدالله همچنان گفت که محل مذاکرات نباید مانع مذاکرات شود.

او افزود که هیچ اولویتی بالاتر از صلح قابل قبول و با عزت وجود ندارد. این سنگینی مسوولیت و وظیفه رهبری و اعضای هیأت مذاکره‌کننده را نشان می‌دهد. او به هیأت اطمینان داد که با صلابت به دور دوم مذاکرات بروند و از طرح هیچ آجندایی هراس نداشته باشند.

انگیزه و اساس جنگ را زیر سوال قرار دادیم

معصوم استانکزی، رییس هیأت مذاکره‌کننده گفت که مذاکرات صلح پر خم و پیچ است. مشکلات بزرگ ملی، بدون تصمیم ملی عملی نمی‌شود. هیأت به مشوره و هدایات رهبری دولت و رهبری کمیتۀ شورای عالی مصالحه ضرورت دارد. اگر در یک صف قرار داشته باشیم، قوت ما در میز مذاکرات انعکاس می‌یابد.

او گفت که یک ظرفیت عظیم در جامعۀ افغانستان به وجود آمده که از عقل جمعی حکایت می کند. کار اعضای هیأت فوق العاده بود. اساس و انگیزه جنگ را مورد سؤال قرار دادند. بحث ضرورت آتش بس را ارایه کردند. زنان مذاکره کننده نقش قابل ملاحظه، برجسته و واضح و روشن را ایفا کردند. تیم افغانستان شمول بود. تجارت دوستان کمک کرد که مسایل به صورت عمیق بحث شود.

برای صلح عجله داریم

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین از تدویر دومین جلسه کمیتۀ رهبری سپاس گزاری کرد و گفت که هیأت با حسن نظر، اتفاق و اتحاد در دوحه برای صلح کوشیدند. هر دوجانب تمام توان خود را به خرج دادند که مذاکرات موثر باشد و به خیر و فلاح کشور تمام شود. مردم افغانستان سخت برای رسیدن به صلح عجله دارند. اعضای هیأت مسوولیت دارند که این درد مردم را التیام ببخشند.

تلاش جانبی برای صلح متوقف شود

استاد عبدرب الرسول سیاف رهبر جهاد گفت که من یقین دارم که طرف ما ارادۀ صلح دارد. اگر کسی مخالف صلح هم باشد، صدای خود را بلند کرده نمی‌تواند. اکنون از هیأت باید بشنویم که آیا جانب مقابل ارادۀ صلح دارد و یا خیر. تا دو طرف ارادۀ صلح نداشته باشد، صلح نمی‌آید.

او گفت که هیأت مذاکره کننده وحدت‌شان را حفظ کردند. وقتی بحث مذهب مطرح شد، تشویش داشتیم که دوگانگی به میان نیاید؛ اما خوشبخانه از این بحث موفقانه عبور کردند. او خطاب به اعضای هیأت گفت: وحدت تان را حفظ کنید. اظهار و نظرهای تان را باهم شریک سازید.

او از رهبران سیاسی و دولت خواست از هیأت حمایت قاطع کنند و تلاش‌های فردی و جانبی برای صلح را متوقف سازند. به گفتۀ او، هرکسی که دربارۀ صلح نظر دارد، از طریق چینل رسمی بیان کند. تلاش‌های فردی موقف هیأت را تضعیف می کند. ما در حمایت از هیأت هستیم.

هیأت به درک واحد از دشمن رسیده است

امرالله صالح معاون اول، ریاست جمهوری گفت که هیأت اتحاد و حوصله‌مندی خود را حفظ کردند. با حوصله‌مندی بن بست را شکستند. او گفت که ما حس تقعلق به یک فرد در هیأت نداریم. هیأت از مجموع افغانستان نمایندگی می کند. همیشه تلاش کردیم که گزارش جمعی هیأت را بشنویم. روی گزارش‌های سلیقه‌یی سرمایه‌گذاری نکردیم.

به گفتۀ او، برای اولین بار در تاریخ معاصر ما می‌خواهیم که برای حل مسایل بزرگ از طریق راه حل سیاسی هستیم. تا امروز اکثر منازعات بزرگ افغانستان به نحو دیگری حل شده است. هیچ وقت جنگی به درازای ۴۰ سال نداشتیم. هیأت از طرف مقابل یک برداشت واحد و یگانه دارند. هیأت دشمن و طرف را شناخته است.

او گفت: جنگ پیچیده است. ابعاد خارجی جنگ به مراتب بزرگتر از ابعاد داخلی آن است. وی بر ضمانت جهانی از نتایج روند صلح تأکید کرد.

صالح گفت که طالب به یاد داشته باشد که با کشتن ریش سفید، بزرگ قوم و اعضای جامعه مدنی، امکان ندارد که جنگ پایان یابد. بزرگان افغانستان در مسأله صلح هم صف هستند. همه صلح باعزت می‌خواهند. در صلح با عزت هیچ کسی نباید احساس توهین و تجرید کند. این آسان نیست. به گفتۀ او، در افغانستان هرکسی که به جای مشارکت تأکید بر تسلط کرده ناکام بوده است. نرمش، مشارکت، احترام نتیجه نداده است.

صلح نباید موجب جنگ داخلی دیگر شود

عبدالرشید دوستم در پیامی گفت که ما صلح می‌خواهیم؛ اما صلح نباید موجب یک جنگ داخلی شود. او گفت که برای رسیدن به صلح پایدار به مشارکت سیاسی در حکومت توجه کنیم. تطبیق توافق نامه سیاسی مهم است.

ترکیب کمیتۀ رهبری و هیأت ناقص است

یونس قانونی، رهبر جهادی گفت که تصمیم‌گیری به گونه‌یی صورت گیرد که همه اعضای هیأت خود را در پروسه شریک ببینید. او گفت که کمیتۀ رهبری شورای عالی هنوز هم تکمیل نیست. جای تعدادی از جلسه شخصیت‌ها به خصوص جوانان و زنان در شورا خالی است. این خلاء هرچه زودتر پر شود. به گفتۀ او، در میان هیأت مذاکره کننده هم جای شماری از شخصیت‌ها خالی است.

طالبان کوتاه نمی‌آیند

محمد محقق، رهبر جهادی از هیأت به خاطر اتحادشان تقدیر کرد. او گفت که سخنان ملابرادر در پاکستان نشان داد که طالبان کوتاه نمی‌آیند. آنها زیر فشار هواداران و رهبرانی هستند که به صلح فکر نمی‌کنند. هنوز هم بحث فتح و فشار نظامی در میان آنان زنده است. او گفت که جمهوریت حمایت جهانی دارد، طرف مقابل راهی را نرود که هیچ کسی از آن حمایت نمی‌کند.

مذاکرات بی‌درنگ شروع شود

عطا محمد نور، رییس شورای اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان گفت که انتظار داریم که دور دوم جلسات طبق برنامه‌ریزی تدویر یابد. از هیأت مذاکره‌کننده که با صلابت از جمهوری اسلامی نمایندگی کردند، قدردانی می‌کنم. رییس اجرایی جمعیت گفت که ما با تمام توان از رهبری شورای عالی مصالحه ملی و هیأت مذاکره کننده حمایت و پشیتبانی می کنیم.

در این نشست، رهبران سیاسی، دیدگاه‌های اعضای هیأت مذاکره‌کننده را دربارۀ مذاکرات ۳ ماهه می‌شنوند و سپس به منظور شروع دور دوم مذاکرات مشوره‌ها و رهنمودهای لازم را خواهند داد.

رژیم امنیتی کامل در کابل

جلسۀ کمیتۀ رهبری شورای مصالحه درحالی برگزار شد که کابل بامداد امروز گواه سه رویداد تروریستی بود. این حملات در شرق، غرب و مرکز کابل رخ داده است. در یکی از حملات موتر محافظان سرور دانش معاون ریاست جمهوری در حوزۀ ششم هدف ماین کنار جاده قرار گرفت. منابع گفته‌اند که در این حمله دو تن جان باخته‌اند. 

همچنان، مأموران امنیتی، جاده‌های عمومی و کوچه‌های فرعی در شمال کابل را مسدود کرده بودند. برخی منابع گفته‌اند که گزارش‌هایی از حملات راکتی از شمال کابل وجود داشته است.

تدابیر امنیتی امروز در پایتخت بی‌سابقه خوانده شده است.

امرالله,سپیدار,سیاف,شورای مصالحه,صلح,عبدالله,غنی,کابل,کرزی