پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

image

تصمیم دشوار ناتو دربارۀ افغانستان

24 March 2021

وزرای خارجۀ کشورهای عضو ناتو امروز دربارۀ خروج از افغانستان و مذاکره با طالبان در بروکسل بحث و گفت‌‌وگو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کشور، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا دوشنبه در نشست مشترک خبری با دبیرکل ناتو در بروکسل گفت: متحدان و شرکای ناتو از طریق انجام ماموریت آموزش و پشتیبانی قاطع، به امنیت و ثبات طولانی مدت در افغانستان متعهد هستند. ما اطمینان خواهیم داد که دیگر از خاک افغانستان برای حمله به امریکا یا متحدانش استفاده نمی‌شود.

وزیر خارجه امریکا همچنان در تویتر نوشت: همانطور که در نشست وزرای دفاع ناتو بیان شد امریکا و متحدان و شرکای ما در ناتو برای پایانی توام با مسئولیت پذیری به جنگ در افغانستان، تلاش می کنند. ما به عنوان متحد یکدیگر، باید یکپارچگی خود را حفظ کنیم. به این معنا که با هم وارد (افغانستان) شدیم ، با هم هماهنگ خواهیم شد و وقتی زمان مناسبش فرا برسد با هم این کشور را ترک خواهیم کرد.

دبیرکل ناتو درست چند هفته مانده به خروج آخرین نیروهای امریکایی از افغانستان بر اساس توافق سال گذشته میلادی با طالبان اعلام کرده که تمامی گزینه‌ها درباره افغانستان کمافی سابق پابرجاست.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در بروکسل با وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو دیدار دارد و با رهبران اتحادیه اروپا نیز در بخشی از تلاش‌های دولت بایدن برای احیای روابط امریکا و اروپا گفت‌وگو می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفت: وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو قرار است به رایزنی‌ها درباره اوضاع افغانستان و حضور نیروهای ما در این کشور به منظور ارزیابی گام‌های بعدی بپردازند.

وی ادامه داد: هیچ انتخاب ساده‌ای وجود ندارد. همچنان تمامی گزینه‌ها درباره افغانستان روی میز قرار دارند. اوضاع امنیتی در این کشور مشکل است و ما باید تمامی اقدامات لازم را برای امنیت نیروهایمان در این کشور انجام دهیم.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان حضور دارند.

دبیرکل ناتو همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه انتظار دارد پیام بلینکن درباره خروج بالقوه نیروهای امریکایی از افغانستان چطور باشد، گفت: ما باید به یاد بیاوریم که اکثریت نیروها در افغانستان اکنون از بین متحدان اروپایی و ملت‌های شریک هستند.

وی ادامه داد: هیچ تصمیم نهایی درباره حضور نظامی ما در افغانستان گرفته نشده اما باید در این زمینه در کنار هم باشیم. وقتی زمان درستش فرا برسد، ما با هم این کشور را ترک می‌کنیم و آلمان یکی از کشورهای پیشرو در افغانستان نقش اساسی را ایفا می‌کند.

در این حال، الجزیره در گزارشی نوشت: وزیر مشاور در امور ارتش انگلیس نیز گفت انگلیس و امریکا بدون دستیابی به توافق صلح، اول ماه می از افغانستان خارج نخواهند شد. در فوریه گذشته، طالبان و دولت افغانستان با میانجیگری امریکا به توافق مهمی دست یافتند و زمینه را برای گفتگو‌های صلح فراهم کردند، این مذاکرات از ۱۲ سپتمبر در دوحه پایتخت قطر آغاز شد. به‌رغم آغاز گفتگو‌ها میان طالبان و دولت افغانستان، روند خشونت در این کشور متوقف نشده و در ماه‌های اخیر افغانستان شاهد حملات گسترده‌ای از بمب‌ها و درگیری‌ها بوده است.