جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

9778f3c3-2ff2-4adb-9feb-80aa4fc3d471

تعهد حکومت به پاسداری از اصل آزادی بیان: به‌گذشته رجعت نمی‌کنیم

05 November 2020

دادستان کل، آزادی بیان در افغانستان را در سطح منطقه بی‌نظیر می‌خواند و می‌گوید که هیچ خبرنگاری به دلیل بیان دیدگاه‌ها و افکارش مورد بازجویی و تحقیق قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشور، فرید حمیدی امروز (پنجشنبه، ۱۵ عقرب) در نشستی به مناسبت «روز بین‌المللی ختم معافیت از جرایم علیه خبرنگاران» گفت که دولت افغانستان به کثرت‌گرایی و آزادی بیان باور دارد و به همین دلیل، پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران را با جدیت دنبال کرده است.

دادستان کل کشور افزود که هیچ خبرنگار و نویسنده‌یی به‌دلیل بیان دیدگاه‌ها و نظریاتش مورد پی‌گرد عدلی و قضایی قرار نگرفته و اکنون هیچ خبرنگار زندانی در این کشور وجود ندارد.

در این مراسم که از سوی کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان برگزار شده بود، طاهر زهیر، سرپرست وزیر اطلاعات و فرهنگ گفت که آزادی بیان یگانه دست‌آورد قابل لمس و افتخارآفرین افغانستان در دو دهۀ پسین بوده است.

او با اشاره به مذاکرات جاری صلح ابراز داشت که این دست‌آورد ملی به گذشته رجعت نخواهد کرد. اما سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، از تهدیدهای گروه‌های افراطی، علیه خبرنگاران و نویسندگان، ابراز نگرانی کرد.

در این حال، شهزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با انتقاد از حکومت گفت که مردم از نتایج تحقیقات دربارۀ عاملان جرایم و ناقضان حقوق بشر نمی‌دانند و عدالت دربارۀ آنان تأمین نگردیده است.

او گفت که خانواده‌های قربانیان از حقیقت به دور نگه‌داشته شده و به عدالت نرسیده‌اند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر با اشاره به مذاکرات جاری صلح گفت که پیام‌های حکومت دربارۀ مسایل حقوق بشری و آزادی بیان نگران‌کننده است. به گفتۀ او، حکومت باید مرجع امید برای مردم باشد.

صدیق‌الله توحیدی، مسوول دادخواهی کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغان، از برگشت افغانستان به گذشتۀ تاریک هشدار داد و گفت که هیچ گروهی روند آزادی بیان را به عقب کشانیده نخواهد توانست.

مجیب خلوت‌گر، رییس دیده‌بان رسانه‌ها یا نی گفت که از ۱۳۸۱ بدین‌سو، ۱۵۰۹ پروندۀ خشونت علیه رسانه‌ها و خبرنگاران ثبت شده و از این میان، به دست‌کم ۱۰۰ پرونده رسیده‌گی صورت گرفته است.

 

آزادی بیان,افغان,توحیدی,خبرنگاران,شهزاد اکبر,طاهر زهیر,فرید حمیدی,کمیته مصونیت