جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

عکس

تلفات سرما در افغانستان به ۱۶۶نفر رسید

29 January 2023

رقم قربانیان سرمای کم‌سابقه در افغانستان به ۱۶۶ تن رسیده است. وزارت مبارزه با حوادث طالبان می‌گوید که سرمای شدید سبب شده که حدود هشتاد هزار حیوان اهلی نیز تلف شوند. ۱۰۰ خانه نیز در سردی هوا آسیب دیده است.

از دهم ماه جنوری سال روان به این سو هوا در افغانستان بسیار سرد شده و درجه حرارت در برخی از مناطق این کشور تا منفی ۳۳ درجه سانتی گراد رسیده است. بارش برف سنگین، وزش باد و نبود برق نیز به مشکلات باشندگان افغانستان افزوده اند. هواشناسان می گویند که زمستان امسال، سردترین فصل در مقایسه به سال های گذشته بوده است.

بر بنیاد معلومات سازمان جهانی صحت، تنها در این هفته ۱۷ نفر در اثر “عفونت های حاد تنفسی” در یکی از روستاهای ولایت بدخشان جان باخته اند. این سازمان جهانی گفته است که به دلیل وضعیت وخیم آب و هوا، رسیدن به این منطقه دشوار است.

یک مسئول وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان یکی از دلایل مهم مرگ و میر را آتش سوزی و نشت بخاری‌های گازی که خانواده‌های افغان برای گرم کردن خانه‌های شان از ان استفاده می‌کردند، بیان کرده است.

افغانستان به دلیل سیاست های تندروانه طالبان، در سطح بین المللی منزوی شده است. این کشور حتی پیش از فرا رسیدن فصل سرما، یکی از بدترین بحران های انسانی را در جهان تجربه می کرد. بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان به منابع غذایی مطمین دسترسی ندارند و حدود سه میلیون کودک در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند.

 

افغانستان,برف,سردی هوا,سرما,قربانیان,کشور نیوز