چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

123405462_1497463590450866_1991968517770784155_n

جهان یکپارچه حمله بر دانشگاه کابل را محکوم کرد

03 November 2020

حمله به دانشگاه کابل با واکنش گستردۀ داخلی و جهانی روبرو شد. دولت افغانستان امروز سه شنبه را ماتم ملی اعلام کرد. بیرق افغانستان در داخل و در نمایندگی‌های این کشور در سراسر جهان نیمه‌برافراشته شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در حمله مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل، 22 تن جان باخته و دست‌کم 22 تن دیگر زخم برداشته‎‌اند.

حکومت افغانستان، طالبان را مسوول حمله به دانشگاه کابل می‌داند. اما طالبان این اتهام را رد می‌کنند. داعش مسوولیت رویداد خونین دوشنبه دانشگاه کابل را برعهده گرفته است. اما امرالله صالح معاون ریاست جمهوری داعش را «جعلی» می‌داند و می‌گوید که طالبان نمی‌توانند از مسوولیت این حمله فرار کنند.

امرالله صالح در فیسوکش نوشت: بررسی‌های امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد که اسلحۀ باقی‌مانده از مهاجمان با آنچه در عکس‌های اعلامیۀ گروه داعش نشر شد، مطابقت ندارد.

وزارت خارجۀ افغانستان در بیانه‌یی گفت که تا کنون چهل و دو وزیر خارجه، نماینده‌های سیاسی و دپیلومات‌های ارشد کشورهای مختلف رویداد دیروز دانشگاه کابل را تقبیح کردند و با نشر اعلامیه‌هایی خواستار توقف هرچه زودتر جنگ در افغانستان شده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، در رشته توییت‌هایی با اشاره به این حمله، از دولت و طالبان خواسته است که به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی فضا برای انجام چنین «اقدامات غیرانسانی» را ندهند.

خلیل‌زاد خطاب به دولت و طالبان نوشته است: «برای صلح متحد شوید، راهی برای آتش‌بس پیدا کنید و یک توافق سیاسی را تسریع نمایید. چنین گام‌ها پاسخ درستی به این بربریت غیرقابل بیان است.»

 نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان افزوده است که این حمله وحشیانه‌ فرصت امتیازگیری برای حکومت و طالبان در برابر یک‌دیگر نیست. او تأکید کرده است: «در این‌جا یک دشمن مشترک وجود دارد.»

اتحادیۀ اروپا و سفارت امریکا در کابل اعلام کردند که برای همدردی با مردم افغانستان پرچم‌های‌شان را نیمه‌برافراشته کرده‌اند.

شماری از شهروندان کابل و نهادهای جامعه مدنی در اعتراض به حملۀ خونین روز گذشته به دانشگاه کابل، در مقابل درب این دانشگاه مظاهره کردند.

آنان با سر دادن شعارهای «مرگ به طالبان، مرگ به تروریستان، مرگ به حامیان تروریسم»، از حکومت خواستند تا در مقابله با گروه‌های تروریستی قاطعانه عمل کند.

مظاهره کنندگان حکومت را متهم به بی‌پروایی در برابر محافظت از نهادهای تحصیلی و آموزشی کردند.

آنان می‌گویند که مسوولان نهادهای امنیتی باید در برابر این ناکامی‌های خود پاسخ‌گو باشند و از وظایف خود استعفا دهند.

درهمین حال، دانشجویان دانشگاه کابل با چاپ پوسترهایی در دیوار این دانشگاه، گفته‌اند که ما فردا به درس‌های خود حاضر می‌شویم و از تحصیل خود دست برنمی‌داریم.

 

حمله تروریستی,خلیلزاد,داعش,دانشگاه کابل,طالبان,ماتم ملی