جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FmMHv2rWYAAWUV1

در انفجار جادۀ وزارت خارجه دست‌کم ۲۰ تن جان باخته‌اند

11 January 2023

انفجار نیرومند در جادۀ وزارت خارجۀ افغانستان در کابل، تلفاتی برجا گذاشته است. منابع می‌گویند که دست‌کم ۲۰ تن در حملۀ موتر بمب بر درب ورودی وزارت خارجه جان باخته‌اند. 

به گزارش کشورنیوز، سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در کابل می‌گوید که حوالی ساعت چهار عصر انفجاری در جادۀ وزارت خارجه به وقوع پیوست. به گفتۀ وی، در این انفجار تلفاتی به غیرنظامیان وارد شده است.

یک شاهد رویداد به کشورنیوز گفت که انفجار در میان دروازۀ ورودی و دروازۀ وی‌آی‌پی وزارت خارجه به وقوع پیوسته است. او گفت که انفجار هنگامی به وقوع پیوست که کارمندان وزارت خارجه درحال بیرون‌شدن از مقر وزارت بودند.

منبع گفت: « انفجار بسیار نیرومند بود. تلفات رویداد بالاست. ده‌ها تن در جادۀ وزارت خارجه به خاک و خون افتیده بودند. شیشه‌های وزارت‌های اقتصاد، وزارت دولت در امور پارلمانی و گلبهار سنتر شکسته است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت که یک حمله کنندۀ انتحاری خود را در میان کارمندان وزارت خارجه منفجر کرد. بربنیاد گزارش این خبرگزاری، در این رویداد ۲۰ تن جان باخته است. اکثر قربانیان کارمندان وزارت خارجه و افراد غیرنظامی بوده‌اند. 

 پس از وقوع رویداد، طالبان جاده‌های منتهی به وزارت خارجه را بستند و به کارمندان وزارت خارجه و دیگر نهادهای مستقر در جادۀ وزارت خارجه اجازۀ خروج از دفاترشان را نداده‌اند.

هنوز روشن نیست که هدف کارمندان وزارت خارجه بوده است و یا کدام یک از مقامات طالبان. اما برخی منابع گفته‌اند که هنگام رویداد، سفیر چین در حال دیدار با سران طالبان در مقر وزارت خارجه بوده است. سفارت چین در جوار وزارت خارجه موقعیت دارد. 

هنوز هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را برعهده نگرفته است. اما در گذشته داعش مسوولیت چنین حوادثی را برعهده گرفته است.

در ماه‌های پسین حملات داعش در کابل و ولایت‌ها افزایش یافته است.

 

افغانستان,انفجار,جاده وزارت خارجه,داعش,داغعش,کشورنیوز,وزارت خارجه در کابل