پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

161077532_2842332845978187_5533457437185609103_n

خلیلزاد به کابل برگشت تا واکنش‌ها به طرح صلح را جمع کند

16 March 2021

زلمی خلیلزاد فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان باردیگر به کابل آمده است تا با سران دولت و رهبران سیاسی دربارۀ نشست استانبول و طرح نظام پساصلح رأی زنی کند.

زلمی خلیلزاد در کابل با رییس‌جمهور غنی و رییس شورای عالی مصالحه ملی دیدار کرد.

سپیدار در اعلامیه‌یی گفت که رییس شورای مصالحه در حضور معاونان و برخی اعضای رهبری شورا با آقای خلیلزاد دیدار کرده است. این دومین سفر آقای خلیل‌زاد به کابل بعد از ارایه طرح صلح ایالات متحدۀ امریکا می‌باشد.

بربنیاد اعلامیۀ شورای عالی مصالحه ملی، در این دیدار، دو طرف در بارۀ آخرین پیش‌رفت‌ها و تحولات در بارۀ صلح افغانستان، تصامیم اجلاس اخیر کمیته رهبری شورای عالی مصالحه‌‌، کنفرانس مسکو و ترکیه در بارۀ صلح افغانستان، مذاکرات دوحه، تسریع روند مذاکرات و کاهش خشونت بحث و تبادل نظر کردند.

ارگ نیز گفت که خلیلزاد دربارۀ سفرهایش به رییس جمهور غنی گزارش داد.

خلیلزاد اخیراً طرح حکومت گذار را با رهبران سیاسی افغانستان در میان گذاشت. برخی چهره‌ها از طرح استقبال کرده و شماری دیگر آن را رد کرده‌اند.

زلمی خلیلزاد به کابل برگشته است تا دیدگاه‌های طرف‌ها را دربارۀ طرح صلح امریکا جمع کند و برای نشست آتی استانبول آمادگی گیرد.

نشست مسکو ۱۸ مارچ برگزار می‌شود. در این نشست، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، مارشال دوستم، کریم خلیلی، میررحمن رحمانی، گلبدین حکمتیار و محمد علم ایزدیار از کابل و ملا برادر با ۱۰ تن از نمایندگان طالبان از دوحه شرکت می‌کنند.

این نشست مقدمه‌یی بر نشست مهم استانبول است که ماه آینده تحت مدیریت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن روی نقشه راه آینده، تقسیم قدرت با طالبان و دوره گذار تصمیم گرفته خواهد شد.

اشرف غنی,خلیلزاد,صلح,طالبان,عبدالله,نظام آینده