پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

8595A660-870D-4F10-A763-D617F8CB28E5_w1200_r1

خلیلی: دوستم معذرت بخواهد

21 September 2022

حزب وحدت اسلامی افغانستان به سخنان روز گذشته مارشال عبدالرشید دوستم در مورد کریم خلیلی رهبر این حزب واکنش نشان داد و از وی خواست که بخاطر سخنانش «معذرت» بخواهد.
این حزب در بیانه‌ای که شام امروز منتشر کرد، سخنان مارشال دوستم در مورد کریم خلیلی را «ناروا» و «ناسنجیده» دانسته و حمله بر وی را حمله به «جامعه هزاره» توصیف کرده است. در اعلامیه حزب وحدت اسلامی افغانستان آمده که این حزب ضمن «تکذیب و تقبیح» سخنان مارشال دوستم، از ایشان می‌خواهد بابت اظهارات «ناسنجیده» عذرخواهی نماید.
مارشال دوستم، دیروز در مراسم آنلاین برای یادبود از سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رئیس جمهور سابق کشور، کریم خلیلی را متهم به اطاعت از پاکستان کرد و گفت او بخاطر پاکستان به شورای عالی مقاومت نپیوسته است. شورای که آقای دوستم با برخی دیگر از سیاست‌گران و مقام‌های دولت پیشین علیه طالبان ایجاد کرده‌اند.
حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی گفته که این حزب باور دارد که «سیاست جنگ ارعاب یک سیاست ناکام است و جز تعمیق بحران و کشاندن کشور به جنگ‌های خانمان سوز قومی و فرقه‌ای نتیجه‌ای به همراه ندارد.»
این حزب همچنان عبور از نظام متمرکز به غیر نظام غیر متمرکز را برای برای مقابله با انحصار سیاسی یک ضرورت حتمی خوانده و افزوده که اگر طالبان به مطالبات مشروع مردم افغانستان تمکین نکنند و تمام تلاش‌های سیاسی به بن‌بست برسد، مردم افغانستان سکوت نخواهند کرد و از هر امکانی برای تامین حق تعیین سرنوشت خویش استفاده خواهند کرد.
پیش از این شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به آقای خلیلی گفته بودند که وی از طریق پاکستان روابط نزدیک با طالبان برقرار کرده و به همین دلیل او در برابر حکومت این گروه هنوز به صف هیچ مقاومتی نپیوسته است.