شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

42BEFB67-D7FD-46D7-86FE-D1324F351873_w1597_n_r1_st

خلیل‌زاد: برخی مقامات افغان دربارۀ خروج امریکا دچار اشتباه محاسباتی هستند

13 September 2020

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در واکنش به اظهارات معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که امریکا از افغانستان بیرون می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشور، نماینده ویژۀ امریکا در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: این‌که برخی مقامات عالی‌رتبه فکر می‌کنند امریکا از افغانستان بیرون نمی‌شود، دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند.

پیشتر امرالله صالح  معاون ریاست‌جمهوری در مصاحبه با طلوع‌نیوز گفت که به دلیل اهمیت استراتژیک افغانستان، وی اطمینان دارد که امریکا از این کشور خارج نمی‌شود.

خلیل‌زاد در حاشیۀ نشست تاریخی بین‌الافغانی در دوحه در پاسخ به سؤالی دربارۀ این‌که امریکا برای خروج از افغانستان در پی معامله با طالبان است، گفت که امریکا برای خروج از افغانستان از کسی اجازه نمی‌گیرد. چنانکه برای آمدنش اجازۀ کسی را نگرفته بود.

خلیل‌زاد گفت که از این فرصت تاریخی باید استفاده شود و روی یک فرمول به موافقه برسند. به گفتۀ او، امریکا از تمام توان و نفوذش برای تطبیق این فرمول استفاده می‌کند.

این مقام امریکایی بر حفظ دست‌آوردهای دو دهۀ اخیر تأکید کرد و گفت که برای ختم جنگ باید از پیچیدن روی مسایل شخصی اجتناب شود و خودخواهی جای وطن دوستی را نگیرد.

زلمی خلیل‌زاد گفت که باید از تجربیات گذشته درس گرفته شود. این جنگ راه حل نظامی ندارد و در فرجام باید از راه مذاکره و گفت‌وگو به نتیجه برسد. اما چرا این نتیجه زودتر حاصل نشود.  

او در پاسخ به سؤالی دربارۀ برگشت زندانیان رهاشدۀ طالبان به میدان‌های نبرد گفت که امریکا سندی ندارد که نشان‌دهندۀ برگشت زندانیان به جنگ باشد. اما افزود که در این باره تحقیق می‌کنند.

برخی نهادهای تحقیقاتی گزارش داده‌اند که 68 درصد زندانیان رهاشدۀ طالبان به میدان‌های نبرد برگشته‌اند.

ناظران معتقد هستند که ادارۀ دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در پی استفادۀ انتخاباتی از صلح افغانستان است. اما

خلیلزاد می‌گوید که امریکا از صلح افغانستان، استفادۀ انتخاباتی نمی‌کند. افغانستان تأثیر بسیار کمی بر انتخابات امریکا دارد. مسایل بسیار کلان جهانی، اقتصادی، کرونا و … روی انتخابات اثر می‌گذارد. اما تأثیر اصلی صلح روی وضعیت افغانستان خواهد بود.

او تصریح کرد: از وقتی با طالبان توافق کردیم، هیچ عسکر امریکایی کشته نشده و هزینه‌ها هم کاهش یافته است.

خلیل‌زاد با اشاره به کشتار مردم افغانستان در جنگ‌های طولانی گفت که برخی افغان‌ها به وی گفته‌اند که در قریه‌ها شمار جوانان بسیار کم است.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان، نقش کلیدی در امضای موافقت نامۀ صلح امریکا با طالبان و همچنان  زمینه‌سازی برای تدویر مذاکرات بین‌الافغانی داشته است.

دوحه,زلمی خلیلزاد,صلح,طالبان,قطر