چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

HPFGOITDDNI57DOOEM34T5VQVY

دبیرکل سازمان ملل: در افغانستان می‌مانیم، اما دربارۀ نقض سیستماتیک حقوق زنان ساکت نمی‌مانیم

02 May 2023

انتونی گوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد در پایان نشست دوحه دربارۀ افغانستان گفت که سازمان ملل در افغانستان می‌ماند تا به ارایۀ کمک‌ به میلیون‌ها تنی که با قحطی و گرسنگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ادامه دهد.

به گزارش کشورنیوز، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که متوقف‌سازی کار کارمندان زن سازمان ملل متحد نقض آشکار حقوق بشر است. او گفت که ما در برابر نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران سکوت نخواهیم کرد.

گوتریش دربارۀ کاهش کمک‌های بشردوستانه هشدار داد و گفت که شرکت‌کنندگان دربارۀ ضرورت استراتژی تعامل با طالبان اجماع نظر داشتند. او گفت که در حال حاضر برنامه‌ای برای دیدار با طالبان ندارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در نشست دوحه هیچ صحبتی دربارۀ به رسمیت شناسی طالبان صورت نگرفته است. 

این درحالی است که امینه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ماه پیشتر گفت که در نشست دوحه دربارۀ به رسمیت شناسی طالبان تصمیم گرفته خواهد شد.

اظهارات او با واکنش گسترده‌یی روبرو شد. فعالان حقوق زنان، جبهۀ مقاومت ملی، رهبران سیاسی و مردم یکپارچه اظهارات معاون دبیرکل سازمان ملل متحد را محکوم کردند.

نشست دوحه با حضور ۲۵ کشور و سازمان‌ بین‌المللی به روزهای اول و دوم می برگزار شد. دبیرکل سازمان ملل گفت که برای رسیدگی به وضعیت دشوار افغانستان، چنین نشست‌هایی ادامه خواهد یافت. 

گوتریش همچنان از افزایش تهدیدها از خاک افغانستان ابراز نگرانی کرد. 

حسنا مسعودی

افغانستان,انتونی گوتریش,به رسمیت شناسی طالبان,دبیرکل سازمان ملل,طالبان,کشور نیوز,نشست دوحه