پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2-16

دختران کابل باردیگر در برابر اقدامات‌ زن‌ستیزانۀ طالبان ایستادند

26 March 2023

شماری از دختران و زنان امروز در کابل به خیابان آمده و اقدامات زن‌ستیزانۀ طالبان را محکوم کردند. آنان خواهان به رسمیت‌شناسی حقوق اولیه‌شان از جمله حق تحصیل و کار شدند.  

به گزارش کشورنیوز، طالبان اعتراض مسالمت‌آمیز دختران کابل را سرکوب کرده و شماری از دختران معترض را بازداشت کرده‌اند.

دختران معترض از بازنشدن درِ مکاتب و دانشگاه‌ها به روی بانوان به تندی انتقاد کرده و گفتند که «تعلیم حق ماست» و «تعلیم و تحصیل را سیاسی نسازید.»

این نخستین بار نیست که زنان و دختران در اعتراض به اقدامات زن‌ستیزانۀ طالبان به خیابان می‌آیند. فعالان مدنی زن در جریان دو سال گذشته پیوسته به سیاست‌های طالبان اعتراض کرده و در برابر گلولۀ طالبان ایستاده‌اند.

اما طالبان هربار اعتراض زنان را سرکوب کرده و زنان معترض را بازداشت و شکنجه کرده‌اند. گروه طالبان به فشارهای جامعه جهانی دربارۀ بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان تن نداده‌اند. مقامات طالبان در نشست با دیپلومات‌های خارجی می‌گویند که مخالف تعلیم زنان نیستند، اما از دو سال بدین‌سو عملا زمینۀ آموزش و تعلیم را از زنان گرفته اند.

طالبان پس از رسیدن به قدرت، زنان را از کلیه حقوق سیاسی، اجتماعی و مدنی محروم ساخته اند. مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی دختران مسدود شده است. دروازۀ دانشگاه‌ها به طور کامل به روی زنان و دختران بسته شده است. زنان و دختران از کار در اداره‌های دولتی و حتا موسسات داخلی و بین‌المللی محروم شده‌اند. زنان حق سفر بدون محرم شرعی ندارند. زنان اجازه رفتن به پارک‌ها و اماکن عمومی را ندارند.

بازداشت دختران معترض,حق تعلیم,دانشگاه,زنان معترض,طالبان,کابل,مکتب