چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2022010920440058883716452

دربارۀ نخستین دور گفت‌وگوی طالبان با جبهۀ مقاومت

12 January 2022

نخستین دور مذاکرات طالبان و جبهه مقاومت با حضور محمد اسماعیل‌خان و امیرخان متقی در تهران برگزار شد.
طالبان می‌گویند که احمد مسعود در مذاکره حضور داشته است. اما جبههٔ مقاومت حضور احمد مسعود را رد می‌کند.
در ترکیب هیات جبهه، علاوه بر اسماعیل‌خان، مولوی حسام‌الدین، عبدالحفیظ‌ منصور و شمس‌الحق آرینفر اعضای جمعیت اسلامی حضور داشته‌اند.
درباره این دور مذاکرات چند نکته قابل تذکر است.
تركيب هیأت مذاكره‌کنندهٔ جبههٔ مقاومت، مکان و زمان مذاکره جدا زیر سؤال است.
در تركيب هيأت، نماينده‌گان زنان، جوانان، روشنفكران و اقوام حضور نداشته است. وقتی جبهه مقاومت مدعي نمايندگي از افغانستان است، بايد در تركيب هیات نمايندگان همهٔ اقوام به‌ویژه اقوام محروم حضور مي‌داشتند.
این مذاکرات در مقطعی برگزار شده که جبهه مقاومت از تشتت و پراکندگی درونی رنج می‌برد. هنوز دربارهٔ رهبری جبهه اختلاف نظرهای جدی وجود دارد. برخی خواهان رهبری «دوره‌ای» هستند و شماری احمد مسعود را رهبر بلامنازع می‌دانند.
در پنج ماه جبهه نتوانسته اهداف و برنامه خود را تعریف کند. جبهه در عرصه‌های سیاسی و نظامی گام مهم و قابل محاسبه‌ای بر نداشته است. جدایی از حملات چریکی در پنجشیر و اندراب، جبهه جغرافیایی در اختیار ندارد.
این مذاکره زیر فشار ایران تدویر یافته است. وقتی پای بازیگران بزرگ‌تر در میان است، نقش ایران در میدان افعانستان کم اثر می‌شود. برعکس جریان‌هایی‌که بخواهند با ایران نزدیک شوند، با بی‌مهری غرب و دیگر کشورهای اثرگذار منطقه روبرو می‌شوند. چهره‌های نزدیک به‌ایران در رهبری جبهه مقاومت، شانس تعامل و همکاری با جامعه بین‌المللی را از احمد مسعود می‌گیرند.
مذاکره تهران یک برنده داشت: سپاه پاسداران ایران. سپاه با تحمیل مذاکره نشان داد که بر دو طرف دیگر در افغانستان نفوذ دارد.
مهره‌های سوخته و تکه‌‌داران جهاد و مقاومت باید عرصه را به‌جوانان و شخصیت‌های تحصیل‌یافته، متعهد و صاحب بینش و روایت واگذار کنند. چهل سال فرصت‌سوزی و عقب‌گرد کافی است.
‏سیاست قرارگاهی، محله‌گرایانه و خانواده‌سالارنه، محکوم به‌شکست است. وقتی از طالبان انتقاد می‌کنید که افغانستان جدید را به‌رسمیت بشناسند، مهم است که نخست شخص شخیص شما به افغانستان پسا ۲۰۰۱ احترام بگذارید و به‌نسل جدید میدان دهید.
‏دیگر چهار کلاه‌های کوته‌اندیش از تحمل خارج شده‌اند.

افغانستان,تهران,جبهه مقاومت,سپاه پاسداران,طالبان,کابل