پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

thumbs_b_c_58f1e550d4f1300fb50a3fbcfa03c76e

ده‌ها تن در سرمای کم‌سابقۀ افغانستان جان دادند

18 January 2023

در نتیجۀ سرمای کم‌سابقه در افغانستان ده‌ها تن جان باخته‌اند. مقامات طالبان چهارشنبه اعلام کردند که در سرمای زمستان در شماری از ولایات افغانستان، دست‌کم ۷۰ تن جان باخته‌اند.

به گزارش کشورنیوز، دمای هوا در برخی از استان‌ها در شمال افغانستان این هفته تا منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد رسید که به یخ زدن رودخانه‌ها، جویبارها، ذخایر آب و لوله‌ منازل مردم منجر شد.

 بیشترین تلفات در ولایات شمالی و شمال شرقی افغانستان گزارش شده است. همچنان، برف‌باری و قطع راه‌های مواصلاتی سبب شده که قیمت مواد خوراکی افزایش یابد. در برخی ولایات کمبود مواد خوراکی و اولیه وجود دارد.

همچنان، ده‌ها رأس مواشی در برخی ولایات تلف شده‌اند. تنها در ولایت سمنگان، از اثر سردی هوا و کمبود علوفه، هزاران راس مواشی تلف شده است.

شمس الدین صدیقی مدیرعمومی مالداری ریاست زراعت سمنگان، به آژانس باختر گفته که دراثرسرمای شدید، بیش از ده هزار وشش صد راس مواشی تلف شده که بیشترین تلفات را ولسوالی دره صوف بالا و دره صوف پائین داشته است.

همزمان با سرمای بی‌سابقه و تغییرات اقلیمی در افغانستان، نهادهای بین‌المللی از بروز بحران انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. سرمای شدید همزمان شده است با توقف خدمات ده‌ها نهاد امداد رسان. پس از تصمیم طالبان برای توقف کار زنان در نهادهای خصوصی، ده‌ها نهاد کمک‌رسان بین‌المللی از توقف فعالیت‌های شان در افغانستان خبر دادند. نهادهای خارجی گفتند که بدون کارکنان زن نمی‌توانند به فعالیت در افغانستان ادامه بدهند.

اما امیرخان متقی وزیر خارجۀ طالبان در دیدار با معاون دبیر کل سازمان ملل در کابل گفته است که هم اکنون هزاران زن در سکتور صحت و آموزش سرگرم کار هستند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که حدود ۲۴ میلیون تن در افغانستان به کمک فوری انسانی نیازمند هستند.

ملا عباس آخند، سرپرست وزارت مبارزه با حوادث طالبان گفته که از آغاز زمستان تاکنون برای ۵۰۰ هزار نفر کمک‌ بشردوستانه توزیع کرده‌اند.

زمستان امسال در افغانستان در ۴۰ سال اخیر سرد ترین زمستان خوانده گفته شده است.

 

افغانستان,تلفات,زمستان سرد,طالبان,کشور نیوز,مواشی