پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

171264966_4022142567878588_3660609645622881549_n

رأی‌زنی خلیل‌زاد با سران کابل دربارۀ نشست استانبول

10 April 2021

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، امروز به کابل آمد و با رهبران افغانستان دربارۀ مذاکرات صلح و کنفرانس استانبول گفت‌وگو و رأی‌زنی کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، آقای خلیلزاد امروز با اشرف‌غنی، رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی، حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین، عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی و شمار دیگر از اعضای کمیتۀ رهبری شورای مصالحه دیدار کرده است.

بر بنیاد اظهارات منابع، محور دیدارهای خلیلزاد را کنفرانس پیش‌روی استانبول تشکیل می‌دهد.

کنفرانس استانبول به تاریخ 16 اپریل برنامه‌ریزی شده است. سازمان ملل متحد به همکاری ایالات متحده امریکا، ترکیه و قطر کنفرانس استانبول را مدیریت می‌کنند.

یک عضو شورای عالی مصالحه ملی گفت که خلیلزاد دربارۀ آجندا و شرکت هیأت کابل در نشست استانبول گفت‌وگو کرده است.

شورای مصالحه امروز در خبرنامه‌یی نوشت: در این دیدار آقای خلیل‌زاد با تأکید برحمایت همه‌‌جانبۀ ایالات متحده‌ی امریکا از تلاش‌های صلح افغانستان تأکید کرد که ایالات متحده در تلاش‌های صلح و دوران پسا صلح در کنار ملت و مردم افغانستان می‌ماند. او در ادامه صحبت‌های خود گفت که جهان توقع دارد که جمهوری اسلامی افغانستان با طرح واحد به اجلاس استانبول برود.

آقای خلیل‌زاد با قدردانی از پیش‌رفت‌ها در ایجاد اجماع داخلی زیرچتر شورای عالی مصالحۀ ملی در بحث صلح گفت ایالات متحده و جهان خواهان تسریع روند صلح و بیش‌ترین استفاده از فرصت موجود برای پایان جنگ و استقرار صلح دایمی در افغانستان است. او همچنان علاوه نمود که ایالات متحده از تمام طرف‌ها می‌خواهد برای پایان جنگ و دست‌یافتن به صلح دایمی همکاری نمایند.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی با تشکر و قدردانی از تلاش‌های ایالات متحده برای دست‌یافتن به صلح گفت که جمهوری اسلامی افغانستان به دست‌یافتن به صلح عادلانه و دایمی متعهد است. شورای عالی مصالحۀ ملی به عنوان چتر بزرگ ملی برای رهبری و مدیریت صلح در این راستا تلاش می‌کند. شورا در توحید دیدگاه‌های جمهوریت گام‌های مهمی برداشته و جمهوری اسلامی با طرح و دیدگاه مشترک به اجلاس استانبول می‌رود.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی از تسریع روند صلح استقبال کرد و از آمادگی طرف جمهوری اسلامی برای اشتراک و موفقیت اجلاس استانبول اطمینان داد.

در این نشست اعضای رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز دیدگاه‌ها و پرسش‌های خویش را در مورد قضایای مربوط به صلح و مذاکرات مطرح ساختند و حمایت خویش را از تسریع روند و قطع جنگ ابراز داشتند.

خلیلزاد,شورای مصالحه,صلح,طالبان,عبدالله,غنی