پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

120314684_366872904721953_2553845451165900562_n

راه‌گیری به‌جای راکت‌پرانی- احزاب جهادی مانع برپایی مراسم یادبود از داکتر نجیب‌الله شدند

01 October 2020

خبرگزاری کشور: احزاب جهادی و اسلامی افغانستان امروز دربِ تالار لویه جرگه را بستند و از تجمع هواداران داکتر نجیب‌الله رییس‌جمهور سابق افغانستان جلوگیری کردند.

هواداران داکتر نجیب‌الله و اعضای حزب وطن می‌خواستند با تدویر برنامه‌یی در تالار لویه جرگه از بیست‌وچهارمین سالروز کشته‌شدن رهبرشان یادبود به عمل آورند. داکتر نجیب‌الله 24 سال پیش از سوی طالبان در کابل اعدام شد.

امسال مراسم یادبود از داکتر نجیب‌الله براساس حکم رسمی رییس‌جمهوری برگزار می‌شد. اما فرمان رییس جمهور با واکنش تند احزاب جهادی روبرو شد. آنان گفتند که نظام کنونی نتیجۀ خون مجاهدین است و اجازه نمی‌دهد که در چتر نظام، از سالروز مرگ نجیب الله تجلیل شود. فشار احزاب سیاسی- جهادی سبب شد که ارگ پایش را جمع کند و در درگیری میان احزاب راست و چپ دخیل نشود.

حزب وطن و اعضای پیشین حزب دموکراتیک خلق همه‌ساله طی مراسمی از سالروز مرگ نجیب‌الله یادبود به عمل می‌آوردند؛ اما امسال این مراسم با کش‌وقوس‌های فراوان به همراه بود.

امروز هواداران حزب اسلامی افغانستان، جمعیت اصلاح، حزب دعوت اسلامی، برخی اعضای جمعیت اسلامی و دیگر جریان‌های مذهبی در مقابل تالار لویه جرگه گردهم آمدند و از تدویر مراسم یادبود از داکتر نجیب الله جلوگیری کردند. گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی شخصاً در این راه پیمایی حضور داشت.

درگیری احزاب چپ‌وراست برسر مراسم یادبود از رهبر فقید حزب وطن، باردیگر خاطرات تلخ جنگ‌های داخلی و سقوط رژیم حزب دموکراتیک خلق را در اذهان تداعی می‌کند. در جریان درگیری میان حزب دموکراتیک سابق و احزاب جهادی، میلیون‌ها تن آوره و بی‌خانمان شدند و دست‌کم 3 میلیون تن کشته و زخمی گردیدند.

پس از آن در درگیری میان احزاب جهادی، کابل ویران گردید. هر یک از احزاب جهادی به ویژه حزب اسلامی، جمعیت اسلامی، وحدت اسلامی، دعوت اسلامی، حرکت اسلامی و … یک دیگر را مسوول کشتار و ویرانی کابل می‌دانند.

احزاب جهادی پس از 30 سال ذهنیت‌شان عوض نشده است. هنوز حاضر نیستند که تکثر اجتماعی و تنوع افکار و باورهای سیاسی و ایدیولوژیک را بپذیرند. تنها تغییری‌که در رویکرد آن‌ها به میان آمده این است که به جای شلیک راکت و خون‌پاره، اعتراض مسالمت‌آمیز و خیابانی را در پیش گرفته‌اند. اکنون، آنها افکار تندروانه و واپس‌گرایانۀ ایدیولوژیک‌شان را از طریق برگزاری اعتراضات خیابانی دنبال می‌کنند که این هم در نوع خود یک پیشرفت است.

طرف‌داران داکتر نجیب‌الله اصرار دارند که حتماً طی مراسم بزرگ از سالروز کشته‌شدن رهبرشان در تالار لویه جرگه یادبود می‌نمایند. اما با توجه به نفوذ و فشار احزاب جهادی به نظر نمی‌رسد که چنین امکانی فراهم باشد.

مشخص نیست که درگیری میان احزاب راست و چپ، به کجا می‌انجامد.

تالار,حزب اسلامی,داکتر نجیب الله,گلبدین حکمتیار,لویه جرگه