جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

چهارراه مسعود، کابل. 
طالبان نمادهای شهرکابل را تغییر داده‌اند. 
عکس از خبرگزاری کشور

رهبر طالبان: اثرات اشغال پایان می‌یابد

18 April 2023

رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید رمضان اعلام کرد که اثرات اشغال در افغانستان در حال پایان یافتن است.

به گزارش کشورنیوز، ملاهبت الله آخندزاده رهبر گروه طالبان اعلام کرد که اصلاحات قابل توجهی در عرصه‌های تعلیم‌وتربیه، فرهنگ و رسانه‌ها به‌وجود آمده است.

طالبان همواره گفته‌اند که به‌دلیل حضور نیروهای خارجی در دو دهۀ اخیر مردم با اسلام و فرهنگ افغانستان بیگانه شده‌اند و برای اعاده نظام اسلامی اصلاحاتی را روی دست گرفته‌اند.

طالبان درهای مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته‌اند. از حضور دختران در مکاتب جلوگیری کرده‌اند. جلو کار زنان در نهادهای دولتی، خصوصی و بین‌المللی را گرفته‌اند. دروازۀ پارک‌ها را به‌روی زنان و دختران بسته‌اند. زنان اجازه ندارند بدون محرم شرعی سفر کنند.

به تازگی طالبان دروازه‌ مکاتب مورد حمایت نهادهای بین‌المللی را در ولایت کندهار و هلمند مسدود ساخته‌اند.

وضع محدودیت بر فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زنان با واکنش گستردۀ جهانی روبرو شده است. اما طالبان گفته‌اند که جامعۀ جهانی به «ارزش‌های فرهنگی و اسلامی افغان‌ها» احترام بگذارند. در این میان، جلوگیری از کار و فعالیت کارمندان زن سازمان ملل متحد سبب شده است که نهادهای بین‌المللی فعالیت‌های‌شان را در کشور متوقف سازند.

یک مقام سازمان ملل می‌گوید اگر این سازمان نتواند طالبان را به ادامه کار کارمندان زن ملل متحد متقاعد کند،‌ آماده است تا در ماه می تصمیم «دلخراشی» برای خروج از افغانستان بگیرد. آخیم اشتاینر گفت سازمان ملل در حال مذاکره با طالبان است، به امید اینکه این گروه در تصمیمش تجدید نظر کند.

 سازمان ملل متحد هشدار داده است که تبعات این تصمیم برعهده طالبان خواهد بود.  

 

افغانستان,جمشید یما امیری,خبرگزاری کشور,رهبر گروه طالبان,زنان,سازمان ملل,کشورنیوز