پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

000_32HD7KY

نهادهای امنیتی پاکستان در تشخیص رابطۀ تی‌تی‌پی با طالبان افغانستان دچار اشتباه استراتیژیک شدند

01 January 2023

 

نصرت الله رحیمی

روزنامه دان چاپ پاکستان در گزارشی نوشته که نهادهای امنیتی پاکستان در تشخیص پیوند ایدئولوژیک میان تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان مرتکب اشتباه استراتیژیک شدند.

براساس این گزارش، نهادهای امنیتی به بررسی احساسات ضد پاکستانی که در میان فرماندهان و سربازان طالبان وجود دارد، تمایلی نشان ندادند. با این حال، درک احساسات ضد پاکستانی در میان طالبان بسیار مهم بوده، زیرا روابط ایدئولوژیک درون گروه‌های شبه‌نظامی را نیز تغذیه می‌کند. اگر نیروهای امنیتی همین عامل را درک و مطالعه می کرد، پس ضرورت به آغاز مذاکرات با تحریک طالبان پاکستان نمی بود.

گزارش افزوده، نهادهای دولتی پاکستان با تصمیم آغاز گفتگوهای صلح با گروه تحریک طالبان پاکستان اشتباه کردند. مذاکرات از همان ابتدا محکوم به شکست بود. آنها به تحریک طالبان پاکستان اجازه دادند تا بسیج سیاسی و عملیاتی از دست رفته خویش را دوباره ترمیم کنند.

اگرچه پیشنهاد گفتگوی صلح از سوی طالبان افغانستان بود، اما نهادهای دولتی پاکستان بیش از حد مایل به مذاکره با گروه تروریستی بودند که بارها اعلام کرده بودند که تحریک طالبان پاکستان یک نهاد شکست خورده است. دلیل استراتژیک و سیاسی پشت این تصمیم تا هنوز مشخص نیست.  

در این گزارش آمده است که باید در مورد سیاست پاکستان در قبال افغانستان و به طور خاص در مورد تروریسم در پاکستان تجدید نظر صورت گیرد.

در ادامه این مطلب در مورد حمایت پاکستان از رژیم طالبان پرده برداشته و گفته که این حمایت هرگز سریع نبوده اما طالبان با گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان، القاعده و دیگر گروه های تروریستی در پاکستان قطع رابطه نکرده و این در حالی است که پاکستان انتظاری زیادی از طالبان افغان داشت تا تحریک طالبان پاکستان را منحل و از ادغام مجدد افرادی این گروه در جامعه پاکستان حمایت کند.

در این گزارش آمده که رژیم کنونی طالبان در افغانستان تفاوت چندانی با این گروه های ترویستی ندارد.

افغانستان,پاکستان,تحریک طالبان پاکستان,طالبان