جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

154560639_3746065222118097_4276352943148370223_o (1)

روسیه: از برگشت امارت پشتیبانی نمی‌کنیم

27 February 2021

وزیر خارجۀ روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای افغانش گفت که مسکو از برگشت امارت اسلامی حمایت نمی‌کند.

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستن که در رأس یک هیأت بلندپایه به فدراسیون روسیه سفر کرده است، دیروز با همتایش سرگی لاروف وزیر خارجهٔ روسیه دیدار کرد.

 در این دیدار دو طرف صدسالگی روابط دیپلوماتیک میان افغانستان و روسیه را برجسته ساخته، خواهان تقویت همکاری‌ها برای تأمین صلح در افغانستان و گسترش روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی شدند.

در این دیدار، آقای اتمر اظهار داشت که رئیس جمهور افغانستان خواهان تحکیم و توسعهٔ مناسبات میان دو دولت در عرصه‌‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌باشد. آقای اتمر نقش روسیه را در روند صلح افغانستان و تقویت اجماع منطقه‌یی نهایت ارزشمند توصیف نموده و از همکاری‌های مسکو در بیست سال گذشته سپاسگزاری کرد.

در ادامه دو طرف صحبت‌های مفصل پیرامون همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مبارزه با تروریزم، تندروی، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته در منطقه داشتند و بر ایجاد طرح مشترک برای مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر تأکید کردند. همچنان دو طرف پروژه‌های اقتصادی مشترک را به بحث گرفته تأکید کردند که بهبود امنیت و تقویت همکاری‌های اقتصادی در نزدیکی روابط دوجانبه از اهمیت فراوان برخوردار است.

در این دیدار، وزرای خارجهٔ افغانستان و روسیه روی پیشرفت روند صلح از جمله آغاز مذاکرات پرمحتوا تأکید کردند. آقای لاوروف اظهار داشت که روسیه از برگشت «امارت» حمایت نمی‌کند و برای کشیدن نام طالبان از لیست سیاه، نیاز به پیشرفت‌های لازم در مذاکرات می‌باشد. آقای لاروف همچنان بر نقش اساسی کشورهای منطقه در پیشرفت روند صلح افغانستان تأکید کرد.

آقای اتمر اظهار داشت که جمهوری اسلامی افغانستان همه تعهداتش را در خصوص صلح برآورده نموده و انتظار دارد طالبان نیز چهار تعهد اساسی‌شان را مطابق به وعده پس از رهایی زندانیان‌شان برآورده سازند.

دو طرف بر ادامه و افزایش تماس‌های دوجانبه و چندجانبه به منظور تقویت روابط و همکاری ها تأکید کردند و همچنان توافق کردند تا روی یک نقشهٔ راه جامع برای همکاری‌های دوجانبه کار کنند.

وزرای خارجهٔ دوکشور پس از پایان مذاکرات، نتایج گفتگوهای‌شان را در کنفرانس خبری در حضور ژونالستان اعلام داشتند.

در پایان وزیر امور خارجه آقای حنیف اتمر و هیأت همراه‌شان در ضیافتی که به افتخارشان ترتیب شده بود، شرکت نموده و از مهمان‌نوازی صمیمانه و گرم مقامات روسیه ابراز سپاس و امتنان نمودند.

اتمر,افغانستان,روسیه,کابل,لاوروف,مسکو