سه شنبه, ۲۸ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

69080003_2552179834874876_3275464844454658048_o

رییس اجرایی: سلامت جامعه وابسته به تحقق توسعۀ پایدار است

30 August 2019

شماری از دانشگاه‌ها درکابل، کنفرانسی را زیر عنوان “نقش دانشگاه‌ها در تطبیق اهداف انکشاف پایدار”، روز پنجشنبه در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت برگزار نمودند.

هدف این کنفرانس بازتاب چالش‌ها و راه حل‌های بالقوه در نیل به اهداف انکشاف پایدار در افغانستان با توانمند‌سازی اشتراک کنندگان در طرح و گفت‌وگو درباره جوانب همکاری دانشگاه‌ها، برای دستیابی به این اهداف عنوان شد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی در این کنفرانس با تأکید بر اینکه سلامت جامعه، ثبات و زندگی باعزت مردم وزندگی درصلح، وابسته به تحقق اهداف توسعه پایدار است، افزود: شمولیت دانشگاه‌ها ومراکز اکادمیک وتحقیقاتی در بحث اهداف توسعه پایدار، با اهمیت می‌باشد ونیاز است بخشی از کار را موسسات اکادمیک برعهده داشته باشند.

رییس اجرایی ابراز امیدواری نمود که نقش دانشگاه‌ها در تطبیق اهداف انکشاف پایدار بتواند به حیث یک رهنمود عمل کند وکارها را در زمینه تطبیق این اهداف آسان سازد.

وزارت اقتصاد منحیث هماهنگ کننده ورهبری کننده ستراتیژی اهداف انکشاف پایدار در دوسال گذشته قدم های مهمی برداشته است.

مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور با اشاره به آنکه افغانستان شانزده هدف انکشاف پایدار را تعقیب می‌کند، ایجاد کمیته اجرایی اهداف انکشاف پایدار وراه اندازی برنامه های آگاهی دهی در مرکز و ولایت ها را از فعالیت های عمده در این زمینه عنوان کرد.

آقای مستور گفت که برای تحقق اهداف انکشاف پایدار، فراخوان همکاری به تمام نهاد های ملی مخصوصاٌ دانشگاه ها صورت گرفته است.

اوگفت رسیدن به اهداف انکشاف پایدار تنها به تلاش دولت میسر نیست و نیاز است نهاد های مدنی، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها نیز در این راستا همکار باشند.

وزارت اقتصاد در حال حاضر سرگرم تهیه مودل اقتصادی است و وزیر اقتصاد نقش دانشگاه‌ها در این زمینه را مهم دانست. هدف این مودل تحلیل پالیسی ها است تا تصامیم مبتنی بر شواهد انجام گیرد.

در همین حال علی احمد رسولی، رییس دانشگاه کاتب نقش دانشگاه ها را در راستای تطبیق اهداف انکشاف پایدار با اهمیت دانست وگفت آموزش وپژوهش به طور واضح در اهداف انکشاف پایدار گنجانیده شده است ودانشگاه ها در بخش های آموزش، پژوهش، مدیریت فرهنگ وادبیات ورهبری، می توانند تاثیر گذار باشند.

افغانستان منحیث عضو سازمان ملل متحد، متعهد به تطبیق اهداف انکشاف پایدار است.

توسعه پایدار,دانشگاه ها,ریاست اجرایی,عبدالله عبدالل,مرکز رسانه ها,مستور,وزارت اقتصاد