پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118970092_3312816325479879_706556167948362357_o

عبدالله: صفحۀ دشمنی با طالبان بسته شود

08 September 2020

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در مراسم گرامی‌داشت از نزدهمین سالروز ترور احمدشاه مسعود قهرمان ملی گفت که فصل دشمنی با طالبان را ببندیم.

به گزارش خبرگزاری کشور، او از مذاکرات قریب‌الوقوع با طالبان خبر داد و گفت که باید یک راه‌حلی برای ختم خون‌ریزی و جنگ 40 ساله پیدا شود.

رییس شورای مصالحه ملی گفت که احمدشاه مسعود طرف‌دار صلح با طالبان بود. وی از مذاکرات نمایندگان مسعود با طالبان در کندهار، میدان وردک، کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، پیشاور و سویس یاد کرد.

در این حال، امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور گفت که سازش و مذاکره به این معناست که مردم می‌خواهند زیر آسمان کبود و یک چتر، با دشمن خود در صلح زنده‌گی کنند.

وی تصریح کرد که گروه طالبان باید بفهمند که مذاکره با این گروه به معنای گذشتن از ارزش‌ها و داشته‌های مردم و هم‌چنان تسلیمی به خواهشات این گروه نیست.

او افزود که دولت افغانستان با «صلابت، جرأت و فصاحت» در مذاکره با گروه طالبان، خواست‌ها و ارزش‌های مردم را با دو زبان ملی کشور به این گروه تفهیم خواهد کرد.

معاون نخست ریاست جمهوری در بخشی از سخنرانی‌اش گفت: «به طالبان تفهیم می‌کنیم که جمهوریت نظام چند نفر نیست، بل‌که برای استقرار آن مردم از ۳۴ ولایت کشور قربانی داده‌اند.»

او تأکید کرد که نه دولت و نه طالبان به یک‌دیگر تسلیم می‌شوند. او افزود که تنها راه مراجعه به مردم است.

معاون رییس‌جمهوری گفت، در صورتی که طالبان ادعای داشتن جایگاه در بین مردم را دارند، باید جای‌گاه‌شان را از طریق مراجعه به آرای مردم تثبیت کنند.

احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، نزده سال پیش در چنین روزی به وسیلۀ دو تروریست عرب به شهادت رسید. هژدهم سنبله سالروز شهادت وی رخصتی عمومی است و همه ساله طی مراسم خاص یادبود می‌شود.

 

احمدشاه مسعود,امرالله صالح,عبدالله عبدالل,لویه جرگه