جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

145065111_3721002227994618_6660215754876510524_o

رییس شورای مصالحه: حکومت موقت صلح را تضمین نمی‌کند

09 February 2021

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی به شایعات دربارۀ حکومت موقت واکنش نشان داد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی، امروز سه‌شنبه 21 دلو در نشستی در کاخ سپیدار گفت که تجربه نشان می‌دهد تنها موافقه روی حکومت موقت، به صلح نمی‌انجامد.

عبدالله عبدالله با اشاره به اظهارات عباس استانکزی، عضو ارشد مذاکره‌کنندۀ طالبان در مسکو گفت: «بحث افغانستان، مسالۀ اشخاص نیست؛ مسالۀ مردم افغانستان است. موقعیت یک شخص مهم نیست. راه‌حلی می‌خواهیم که آخر کار معلوم باشد.»

عباس استانکزی، عضو ارشد گروه طالبان اخیراً در مسکو گفت که اگر اشرف‌غنی از قدرت کنار برود، مذکرات صلح به نتیجه می‌رسد.

اما عبدالله عبدالله می‌گوید که اگر فرصت صلح فراهم شود و کسی غفلت کند، یک گناه نابخشودنی است. اما دربارۀ جزییات و محتوای صلح باید در میز مذاکره بحث شود.

به گفتۀ او، ترتیبات عبوری یک هدف نیست. هدف آیندۀ مطلوب و مورد قبول تمام طرف‌هاست.

داکتر عبدالله عبدالله افزود که دربارۀ سرنوشت مردم افغانستان در پشت پرده و در کشور دیگری تصمیم گرفته نخواهد شد. تصمیم مربوط افغان‌هاست.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از کشورهای اثرگذار منطقه و جهان خواست که طالبان را به میز مذاکره حاضر سازند.

او گفت که طالبان از مذاکرات خارج نشده‌اند، اما هیچ مذاکره‌یی هم میان دو طرف جریان ندارد. به گفتۀ او، موقف طالبان به صلح کمک نمی‌کند.

عبدالله عبدالله تصریح کرد که دو طرف در نشست افتتاحیه مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کردند که بحران راه‌حل نظامی ندارد؛ اما طالبان باید در عمل به این گفته‌های‌شان عمل کنند. او گفت که طالبان با کاهش خشونت و آتش بس تعهد به برقراری صلح و ختم جنگ را در عمل نشان دهند.

افغانستان,حکومت موقت,خلیلزاد,دوحه,صلح,طالبان,عبدالله