پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118956093_1664966106996853_6884260731312237541_n

رییس مجلس: میثاق امنیتی ملیشه‌سازی را تقویت می‌کند

07 September 2020

میررحمن رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان از برنامۀ میثاق امنیتی سخت انتقاد کرد و گفت که این برنامه ملیشه‌سازی را تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کشور، آقای رحمانی در نشست عمومی روز دوشنبه (17 سنبله) مجلس نمایندگان گفت که به جای تقویت ملیشه‌سازی به تقویت نهادهای دفاعی و امنیتی کشور پرداخته شود.

میثاق امنیتی طرح تازۀ حکومت برای مقابله با طالبان و تأمین امنیت در کشور است. این طرح به همکاری مردم با نهادهای امنیتی و حکومت استوار است. بربنیاد اظهارات برخی منابع، توزیع سلاح به فرماندهان محلی و جهادی بخشی از این طرح امنیتی است. این طرح در پایتخت به اجرا گذاشته شده و در ولایات هم به دست اجراست.

اما میررحمن رحمانی به این طرح واکنش نشان داد و گفت: «میثاق امنیتی ملیشه‌سازی را ایجاد و تقویت می‌کند. مردم افغانستان از ملیشه‌سازی خاطرات خوش ندارند. اشخاصی‌که در میثاق امنیتی رضاکار فعالیت دارند، نهادهای امنیتی را بی‌اعتبار ساخته و نیاز است که نهادهای حکومتی به جای افراد بی‌هویت تقویت شوند.»

او همچنان در پیوند به «برنامۀ دسترخوان ملی» گفت که این برنامه پس از بحث‌های همه‌جانبه به خاطر این‌که زمینه تطبیق عادلانه آن وجود ندارد، رد گردیده است.

رییس مجلس نمایندگان هشدار داد که نادیده گرفتن تصمیم نمایندگان مجلس روابط میان قوا را صدمه می‌زند و بی‌احترامی به تصمیم قوۀ مقننه پنداشته می‌شود.

مجلس نمایندگان دوبار طرح دسترخوان ملی را رد کرده است.

یادآوری می‌گردد که اخیراً بانک جهانی برای کاهش تاثیرات ویروس کرونا دو بسته کمکی را به ارزش ۳۸۰ میلیون دالر به افغانستان تصویب کرد. این کمک ۳۸۰ میلیون دالری هزینه «دستر خوان ملی» و «میثاق شهروندی» را نیز در بر می‌گیرد.

دسترخوان ملی,مجلس نمایندگان,ملیشه سازی,میثاق امنتی,میررحمن رحمانی