جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

122045134_1550975598439891_8847395835556953787_o

سرور دانش: ناکامی در سرشماری نفوس باعث بی‌اعتمادی ملی شده است

20 October 2020

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی احصاییه، ناکامی در سرشماری نفوس کشور را یک مشکل بزرگ ملی مطرح کرد که باعث بی اعتمادی، مشاجرات و برخوردهای سیاسی شده است.

معاون رییس جمهور گفت: “افغانستان از معدود کشورها یا تنها کشوری است که در قرن بیست‌ویک نتوانسته- به هر دلیلی- نفوس خود را سرشماری کند و هنوز به‌طور دقیق از شمار دقیق جمعیت خود بی‌اطلاع است و همواره در این مورد از تخمین یا حتی آمارهای مؤسسات غیر دولتی یا خارجی کمک گرفته است.”

وی همچنین بیان داشت: “امروز نداشتن سرشماری نفوس حتی ناکارآمدی حکومت، بی‌اعتمادی ملی و مشاجرات سیاسی را باعث شده است.”

معاون رئیس جمهور در همین راستا، پروسه توزیع تذکره الکترونیک را یک گام بسیار مهم و ضروری عنوان کرد و از شهروندان کشور خواست که به زودترین فرصت به اخذ تذکره الکترونیکی اقدام کنند. وی گفت که با مدیریت درست و تکمیل شدن این پروسه عملا یک سرشماری دقیق‌تر نیز در کشور به دست می‌آید.

استاد دانش توزیع تذکره الکترونیکی را در سایر بخش‌های مدیریتی کشور چون ایجاد تسهیلات عمومی، مصئونیت حقوقی، تأمین شفافیت در انتخابات و مبارزه با جرایم و شناسایی مجرمین یک ضرورت اساسی و مبرم عنوان کرد.

معاون رئیس جمهور از اداره ملی احصائیه و معلومات خواست که با مسایل هویتی شهروندان با دقت و بی طرفی کامل و غیر سیاسی برخورد  کند و از هر نوع سهل انگاری که با عث سوء تفاهم گردد جدا اجتناب ورزد.

وی تأکید کرد که دولت افغانستان مفتخر است که زمینه کثرت گرایی سیاسی و فرهنگی را فراهم کرده است و از آن با تمام توان حمایت می‌کند.

دانش گفت در قانون اساسی افغانستان در عین حالیکه هویت کلان ملی شهروندان حفظ شده تلاش شده است که تنوع قومی، زبانی، فرهنگی و هویتی تمام ساکنان این سرزمین به رسمیت شناخته شود و

 

احصاییه,افغانستان,دانش,سرشماری نفوس,سرور دان