شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FmRIAU5acAEPNUs

سفر نماینده پوتین به کابل/ روسیه دروازۀ سفارتش را در کابل می‌بندد

12 January 2023

نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان روز پنجشنبه در سفر به کابل گفته است که کشورش برخلاف کشورهای غربی در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند.

به گزارش کشورنیوز، ضمیر کابلوف در دیدار با امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان گفت که کشورش در پی منزوی‌سازی افغانستان در سطح بین‌المللی نیست. کابلوف ضمن محکوم‌کردن حملۀ اخیر بر کارمندان وزارت خارجۀ افغانستان در کابل گفت که دشمنان در پی ناآرام‌سازی افغانستان هستند.

کابلوف گفته که افغانستان نقش محوری در اتصال کشورهای پاکستان، آسیای مرکزی و روسیه دارد.

امیرخان متقی وزیر خارجۀ طالبان گفت که روسیه جایگاه در سیاست خارجی افغانستان دارد. وی از مسکو سپاس‌گزاری کرد که تسهیلات لازم را برای شروع خدمات دیپلوماتیک طالبان در روسیه فراهم ساخته است. وزیر خارجۀ طالبان گفت که تصمیم دارند سطح حضور دیپلماتیک در روسیه را افزایش ببخشند.

او با اشاره به واردات نفت، گاز و گندم از روسیه، از هیأت دیپلوماتیک روسی خواست که در زمینۀ تعرفه‌های گمرکی برخورد خاص با افغانسان داشته باشند.

طالبان قراردادهایی را با روسیه در زمینۀ واردات گندم، گاز و نفت امضا کرده‌اند. این قرارداد در سفر وزیر تجارت طالبان به روسیه به امضا رسید. امضای این قرارداد نگرانی مقامات ایرانی را بر انگیخته است. افغانستان پیش از این بخش عمدۀ گاز و نفت مورد نیازش را از ایران وارد می‌کرد.‌

سفر نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان درحالی انجام می‌شود که اخیرا دبیر شورای امنیت ملی روسیه، طالبان را یک پروژه امریکایی خواند.

همچنان، مقامات روسی از دعوت طالبان به چهارمین دور نشست مسکو خودداری کردند. مقامات روسی گفتند که به دلیل بی‌اعتنایی طالبان به مطالبات جامعه بین‌المللی دربارۀ تشکیل دولت فراگیر ملی، از دعوت نمایندگان این گروه به نشست مسکو خودداری شده است.

برگزاری نشست مسکو بدون حضور نماینده طالبان، خشم وزارت خارجۀ امارت اسلامی را برانگیخت. وزارت خارجۀ طالبان گفت که چنین رویه‌یی روی روابط میان دو کشور تأثیر منفی برجا می‌گذارد. طالبان گفتند که صحبت دربارۀ افغانستان بدون نمایندگان «مشروع» افغانستان، غیرقابل قبول است.

پس از پیروزی طالبان در افغانستان، مقامات روسی همواره از گسترش نفوذ گروه‌های ترورییستی به آسیای مرکزی و نفوذ داعش در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نگرانی‌ها در پی حملۀ داعش به سفارت روسیه در کابل افزایش یافته است. در حملۀ تروریستی داعش به سفارت روسیه در کابل دست کم دو دیپلومات ارشد روسی و شماری از غیرنظامیان افغان جان باختند. روسی در پی حمله خدمات قنسولی در کابل را متوقف کرد. روسیه اکنون خدمات قنسولی مربوط به افغانستان را در تهران و اسلام‌آباد ارایه می‌کند.

روسیه دیپلومات‌هایش را از کابل بیرون کرد. برخی منابع می‌گویند که روسیه به طور کامل سفارتش را در کابل می‌بندد. کابلوف در کابل با مقامات طالبان دربارۀ توقف فعالیت سفارت صحبت کرده است.

پس از حمله به سفارت روسیه در کابل، کاردار سفارت پاکستان در کابل نیز آماج حملۀ مسلحانه داعش قرار گرفت. همچنان، اعضای داعش بر اقامتگاه شهروندان چینایی در شهر نو کابل حمله کردند. در این حمله پنج شهروند چین زخم برداشتند. پس از این حمله چین از شهروندانش خواست که فوراً افغانستان را ترک کنند.

حمله برکارمندان وزارت خارجه در کابل، نگرانی‌ها از تشدید حملات انتحاری داعش را افزایش بخشیده است. در حمله بر کارمندان وزارت خارجه در کابل، دست‌کم ۲۰ کارمند وزارت خارجه جان باخته‌اند.

 

افغانستان,امیرخان متقی,پوتین,روسیه,ضمیر کابلوف,طالبان