جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

سفیر-افغانستان-در-ایران-825x510

سفیر افغانستان در تهران: شناخت ایران از ظرفیت‌های افغانستان بسیار محدود است

22 August 2020

سفیر افغانستان در ایران گفت: پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستان در ایران را دنبال می کنیم و اولین اعضای این تیم به ایران رسیده و تلاش می‌کنیم بعد از تهران، مشهد و زاهدان یک پایگاه تثبیت هویت در کرمان نیز ایجاد کنیم.

به گزارش خبرگزرای کشور به نقل از ایسنا، عبدالغفور لیوال پیش از ظهر امروز اول اسد در نشست توسعه همکاری‌های اقتصادی ولایت کرمان و افغانستان اظهار کرد: در صدد هستیم تجارت و مناسبات اقتصادی دو کشور را براساس هدایت رییس جمهور افغانستان نهادینه و قانون‌مند کنیم و این اقدام ممکن نیست مگر یک نهاد معتبر برای مدیریت روابط اقتصادی هر دو کشور ایجاد شود.

وی افزود: اتاق مشترک ایران و افغانستان این نهاد معتبر است که در بخش ترانزیت، صنعت، بازرگانی و … در تبادل تجارب اقتصادی بین دو کشور فعالیت کند.

لیوال با اشاره به لزوم شناخت ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان، تصریح کرد: شاید افغان‌ها شناخت پراکنده‌یی از ظرفیت‌های اقتصادی ایران داشته باشند و این به خاطر حضور بیش از ۳ میلیون مهاجر بیش از چهار دهه در ایران و حضور فعالیت‌های اقتصادی خودشان باشد گرچه شاید این شناخت آکادمیک و علمی نباشد که باید این جنبه را پیش برد.

وی بیان کرد: شناخت ایران از ظرفیت‌های افغانستان بسیار محدود است و دلیل آن، عدم حضور تجار ایرانی و متاسفانه جنگ‌های متمادی و بلندمدت در افغانستان است که هرگز این فرصت را مهیا نکرده تا فعالان اقتصادی آن طور که شاید و باید از ظرفیت های اقتصادی افغانستان شناخت داشته باشند.

سفیر افغانستان در ایران گفت: باید کار مشترک را با ایجاد زمینه های بهتر برای شناخت ظرفیت ها آغاز کرد و در گام دوم در قوانین و دستورالعمل های موجود دو کشور تسهیل صورت بگیرد تا راه و امکان سرمایه گذاری در هر دو کشور را باز کرد.

وی اظهار کرد: رفع تعرفه های تجاری بر صادرات افغانستان، زمینه ایجاد بالانس و تعادل واردات و صادرات دو کشور را ایجاد می کند.

لیوال تصریح کرد: در زمانی صادرات ایران به افغانستان تا ۳ میلیارد دالر بالا رفت و هرچند این عدد در نوسان است اما صادرات افغانستان حداکثر تا ۱۰ میلیون دالر بوده، در حالی که در سه بخش تولید، ترانزیت و انتقال تولیدات امکان افزایش سرمایه گذاری دو کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: بعضا قوانین و دستورالعمل‌های بسیار سختگیرانه مانع سرمایه‌گذاری است که امروز ملاقات خوبی با والی و مسوولان کرمان داشتیم که وعده رفع این موارد را دادند و همکاری همه جانبه همه ما را می طلبد.

سفیر افغانستان در ایران گفت: امکان تولیدات کشاورزی و دامداری برای امنیت غذایی دو کشور، معدن، تولید گوشت، تولید انرژی های تجدیدپذیر، توریسم سلامت، تربیت دانشجویان و … از جمله زمینه ها و رفیت های روابط تجاری کرمان و افغانستان است.

وی اظهار کرد: عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی موجب شده کالاهای افغانی با تعرفه تجاری پایین یا حتی رایگان صادر شود و ایران می تواند با استفاده از بندر چابهار و سایر بنادر برای صدور محصولات افغانی به دنیا از جمله به هند اقدام کند.

لیوال تصریح کرد: با افتتاح اتاق بازرگانی مشترک کرمان و افغانستان اقدام خوبی در راستای حل مشکلات خواهد بود و ۲۰ شهرک صنعتی در افغانستان داریم که این شهرک ها می توانند از تجارب خوب ایران برای توسعه استفاده کنند.

وی بیان کرد: اطمینان می دهم که همیشه همکار شما خواهیم بود و بهتر شدن مناسبات هر دو کشور را در راس کار خود داریم.

سفیر افغانستان در ایران در ادامه گفت: ما به طرف صلح می رویم و گفت و گوهای بین الافغانی خیلی زود آغاز می شود و ایجاد اجماع منطقه ای به خاطر صلح یکی از اولویت های دیپلماسی افغانستان است و جمهوری اسلامی در خط مقدم این اولویت قرار دارد.

لیوال با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای منطقه است که در راستای حفظ افغانستان و نظام این کشور با ما هماهنگ است و از این موضع گیری ایران تشکر می‌کنیم تصریح کرد: پروسه تثبیت هویت اتباع افغانستان در ایران را دنبال می‌کنیم و اولین اعضای این تیم به ایران رسیده و تلاش می کنیم بعد از تهران، مشهد و زاهدان یک پایگاه تثبیت هویت در کرمان نیز ایجاد کنیم.

سفیر افغانستان در ایران درباره ایجاد کنسولگری افغانستان در کرمان بیان کرد: بهترین گزینه برای ایجاد یک کنسولگری دیگر در ایران، ولایت کرمان است و در صورت ابراز آمادگی وزارت امور خارجه ایران، کنسولگری را تاسیس خواهیم کرد.

لیوال در پایان خواستار رفع ممنوعیت استفاده اتباع افغانی از وانت بارها شد و اظهار کرد: برخی از افراد با از دست دادن این موترها، کسب حلال خود را از دست داده و شرمنده خانواده خود می شوند.

روابط کابل- تهران,سفیر افغانستان در تهران,غفور لیوال