پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

121582893_3365340876875464_1172797571476142724_o

صالح: طالبانی‌سازی افغانستان ممکن نیست

15 October 2020

رییس‌جمهور غنی و امرالله صالح معاون نخست ریاست‌جمهوری بر پیکر پیلوت‌های نیروهای ارتش که در هلمند جان باختند، ادای احترام کردند.

آنان در مراسم ویژه در شفاخانۀ سردار داوود در کابل گفتند که هزاران تن در هلمند آواره شده‌اند.

رییس جمهور گفت که هزاران تن در هلمند بی خانمان شدند، اگر شهادت آنان و قهرمانی سایر منسوبین قوای مسلح در کشور نمی‌بود، میلیون‌ها انسان، بی خانمان می‌شدند. آنان وظیفه داشتند تا شهدای اردوی ملی را انتقال دهند و به زخمی‌های آنان رسیدگی نمایند و این نشانه تعهد، اخلاق بلند و عزت آنان است که نیروهای ما برای همیش آنرا تبارز داده اند.

او گفت: پیلوت‌های قهرمان قوای هوایی ما که در شرایط دشوار وظایف‌شان را به وجه احسن انجام می‌دهند و در دره های صعب العبور پرواز می‌کنند، از صمیم قلب از آنان تشکر می‌کنم. وی افزود که ظرفیت ایجاد شده در قوای هوایی به ویژه در مجموع نیروهای امنیتی و دفاعی ما قابل افتخار می باشد.

آقای غنی خطاب به خانواده های شهدای رویداد اخیر هلمند، گفت که من درد هر کدام شما را احساس می کنم، تمام مردم و رهبری حکومت در این غم و درد بزرگ با شما شریک هستند و آن را به تمام معنا احساس می‌کنیم. هفته آینده در یک نشست ویژه در رابطه به رسیده‌گی به خانواده‌های شهدا، از شما می‌شنوم.

رییس جمهور غنی به مشاور امنیت ملی و مسئولین نهادهای امنیتی و دفاعی به خاطر رسیدگی هرچه بهتر به خانواده‌های شهدا، هدایات لازم داد که اصول و مقرره های موجود را به گونۀ واضح ارزیابی و بازنگری نمایند تا به هر سرباز، افسر و تمام منسوبین  و خانواده های شهدا، رسیدگی بهتر صورت گیرد.

رییس جمهور با اشاره به رویداد اخیر هلمند گفت که شهدای این رویداد، حافظان کشور و تمام مردم بودند و همه ملت به آنان افتخار می‌کند. بخاطر شهادت آنان تمام مردم همدلی،  همبستگی و غمشریکی خود را ابراز داشتند.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری گفت که مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را برای شما ابراز میدارم. درد و غم شما، درد مشترک افغانستان است،  برای شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی در هر گوشه و کنار کشور جنت برین و برای خانواده های آنان صبر  و شکیبایی آرزو دارم. این شهدای پاک، مقام دنیوی و اخروی دارند.

امرالله صالح گفت که آن ظرف ظریفی که عزت افغانستان، بیرق ملی، تاریخ، نظام، پولیس، حقوق مساوی همه و جغرافیای افغانستان در آن جمع است، سنگینی این بار به شانه های اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی و نظام افغانستان می باشد. آنان از گوشه و اکناف افغانستان جمع شده اند و مشترکاً از بیرق ملی و ارزش ها دفاع می نمایند.

وی خاطرنشان کرد که در لحظات ناگوار قرار داریم، اما این لحظات سرنوشت ما را منحیث یک ملت، جغرافیا و دولت، تعیین می کند و امروز فرزندان قهرمان شما به خون خود نوشتند که این سرنوشت از سوی یک گروه ظالم که به نیابت از دیگران جنگ می کنند، زیر پا شده نمیتواند.

وی افزود که دشمن از صلح خواهی ما انتباه نادرست کرده است، آنان از  روی معامله و تفاهمی که با دیگران دارند، اراده ملی افغان ها را دست کم گرفته اند. وی اطمینان داد که ما از این حالت موفقانه بیرون می شویم و امروز در هر گوشه و کنار کشور، مردم در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی ما با قوت ایستاده اند.

معاون اول رییس جمهور گفت که طالبانی سازی افغانستان ممکن نیست. در ظرف کوچک و تاریک طالب، ملت ۳۵ میلیونی با این قدر تنوع، ساختار و پیچیدگی، جا نمی شود. اما زیر  این بیرق و ترحم  ملت ما، آمدن و مدغم شدن طالب به عنوان یک گروه، امکان پذیر است.

صالح گفت که برای من هر شهید یک عدد نه، بلکه یک چهره است که  به دنبال آن افتخارات شخصی، قهرمانی، فداکاری و هزاران دعا را می بینیم. غم مادران، خواهران و پدران هر شهید را نه تنها درک می کنیم، بلکه همانند کوه هندوکش آن را به شانه حمل می نماییم و غم شما، غم همه ما می باشد.

معاون اول رییس جمهور گفت که با داشتن  این نظام  که از عزت مردم دفاع می کند، افتخار می کنیم. همچنان وی از حضور و اشتراک رییس جمهور، رهبری سکتور امنیتی و دفاعی و نمایندگان شورای ملی در این مراسم تشکر کرد.

 

اشرف غنی,امرالله صالح,پیلوت ها,شهدای ارتش,صلح,طالبان,هلمند