پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3016214746dbb2e

ضرب‌الاجل پاکستان به‌طالبان افغانستان

02 January 2023

 

نصرت الله رحیمی

جلسۀ شورای امنیت ملی پاکستان برای دو روز پی‌هم تدویر یافت تا دربارۀ از سرگیری حملات تحریک طالبان پاکستان و درگیری‌های مرزی با افغانستان تصمیم بگیرید.

به گزارش خبرگزاری کشور، رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌اند که جلسۀ شورای امنیت ملی پاکستان امروز دوشنبه تدویر یافت و در آن تصامیم مهم دربارۀ امنیت ملی و سیاست خارجی اتخاذ شده است.

بربنیاد گزارش‌ها، دولت پاکستان به طالبان افغانستان ضرب‌الاجل تعیین خواهد کرد تا با تی‌تی‌پی مقابله کند و پناه‌گاه‌های تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان را برچیند.

وزیر داخلۀ پاکستان هشدار داد اگر طالبان افغانستان با تی‌تی‌پی مقابله نکنند، دولت پاکستان عملیات نظامی را بر پناه‌گاه‌های تی‌تی‌پی در خاک افغانستان راه‌اندازی خواهد کرد. این اظهارات با واکنش سخت طالبان افغانستان روبرو شد. وزارت دفاع طالبان در اعلامیه‌یی گفت که «افغانستان بی‌صاحب نیست و آمادۀ دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور می‌باشند.»

تحریک طالبان پاکستان ۲۷ نومبر ۲۰۲۲ به آتش‌بس با دولت پاکستان پایان داد و حملاتی را در خیبرپختونخواه، اسلام‌آباد و بلوچستان راه‌اندازی کرد. دولت پاکستان پس از تشدید حملات تی‌تی‌پی، در پایتخت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

دولت پاکستان مدعی است که تی‌تی‌پی پناه‌گاه‌های امنی در مناطق شرقی افغانستان دارد؛ اما طالبان افغانستان موجودیت پناهگاه تی‌تی‌پی در قلمرو تحت حاکمیتش را رد می‌کند.

مقامات پاکستان هشدار داده‌اند که تی‌تی‌پی برای پاکستان «خط سرخ» است و اگر طالبان از حمایت این گروه تروریستی دست بر ندارند، در روابط‌شان با این گروه و افغانستان تجدید نظر خواهند کرد.

پس از پیروزی طالبان در افغانستان، حملات تی‌تی‌پی در پاکستان ۵۱ درصد افزایش یافته است. ناظران با توجه به گسترش خشونت‌ها در خاک پاکستان و با اشاره به بحث دست‌یابی پاکستان به «عمق استراتژیک در افغانستان» گفته‌اند که در حقیقت این تحریک طالبان پاکستان بود که پس از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ به عمق استراتژیک در افغانستان دست یافت.

در جلسۀ شورای امنیت ملی پاکستان دربارۀ درگیری‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان بحث و گفت‌وگو خواهد شد. مقامات پاکستانی گفته‌اند که مسألۀ درگیری‌های مرزی را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل خواهند کرد.

کارشناسان با توجه به پیوند ایدیولوژیک میان تحریک طالبان پاکستان و طالبان افغانستان، روابط خویشاوندی و قومی میان اعضای دو گروه، پیشینۀ جنگ و جهاد مشترک، سابقۀ تعهد طالبان به گروه‌های متحدشان، نگرانی از پیوستن تی‌تی‌پی به داعش و نگرانی از بروز نارضایتی در صفوف داخلی طالبان، باور دارند که طالبان افغانستان با تی تی پی مقابله نخواهند کرد.

آ‌ن‌ها به گفت‌وگوهای صلح میان دولت پاکستان و تی تی پی در کابل اشاره می‌کنند که در آن طالبان افغانستان از فشار لازم برای اقناع تی تی پی برای توافق صلح با پاکستان استفاده نکرده‌اند.

مقامات پاکستانی مذاکرات سه دوره در کابل را «اشتباه استراتژیک» خوانده‌اند که در نتیجۀ آن تی تی پی فرصت احیا و تجدید قوا یافت و نیروهایش را برای مقابله با دولت پاکستان بسیج کرد. منابع می‌گویند که تی‌تی‌پی در نبردهای اخیر از سلاح و تجهیزات برجاماندۀ ناتو در افغانستان استفاده کرده است.

تی‌پی‌پی پس از مذاکرات بی فرجام کابل، «دولت در سایه» تشکیل داد. اقدامات اخیر تی تی پی به وضوح نشان می‌دهد که این گروه در خط مبارزاتی تحریک طالبان افغانستان در حرکت است؛ گروهی‌که پس از ۲۰ سال جنگ با نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان به پیروزی رسید و اکنون مدعی تشکیل «دولت سچۀ اسلامی» در کابل می‌باشد.

 

TTP,اسلام آباد,افغانستان,پاکستان,صلح,کابل,کشور نیوز