سه شنبه, ۲۸ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

download

«طالبان به بازگشت به قدرت از هرراه ممکن فکر می‌کنند»

22 May 2021

منبع: نیوزویک

نویسنده: میگان‌روس

ترجمه: حمید فرهادی

نمایندگان گانگرس در جلسه استماعی با نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از آیندۀ این کشورِ جنگ زده پس از خروج نیروهای آمریکایی هشدار دادند.

به نقل از اسوشییتد پرس، مایکل مک کول نماینده ایالت تگزاس در این نشست که توسط کمیته امور خارجی مجلس برگزار شده بود، با اشاره به تحرکات اخیر گروه طالبان، تعهد این گروه با اداره دونالد ترامپ را مورد پرسش قرار داد. وی افزود: به نظر میرسد که طالبان به دنبال آنند تا قبل از 11 سپتامبر (زمان خروج کامل نیروهای خارجی) به پیروزی نظامی دست پیدا کنند.

در نشست روز پنجشنبه استفان لینچ با اشاره به گزارش های اخیر در مورد نگرانی ها و چالش‌های زنان افزود که فرصت های موجود برای زنان شکننده است. جامعه افغانستان از پیامدهای توافق صلح با طالبان و خروج نیروهای آمریکایی در هراس اند. «ما باید از نگرانی های خود اطمینان حاصل کنیم یا دستکم اذهان کنیم که در دو راهی قرار داریم تا تدابیر لازم را در صورت بدتر شدن اوضاع داشته باشیم.»

رییس جمهور بایدن ماه گذشته اعلام کرد که روند خروج نیروهای آمریکایی از اول ماه می  (ماه جاری) آغاز شده و تا 11 سپتامبر (سالروز حمله تروریستی به برج‌های دو قلو) پایان بیابد.

اگرچه مدافعان مردم افغانستان عقب‌نشینی آمریكا را پیش‌بینی شده میدانند، اما فعالان حقوق بشر كمبود الزامات طالبان را باید برای پس از خروج نیروهای خارجی داشته باشند، زیر سال می‌برند.

برنامه خروج نیروهای آمریکایی در ادارۀ دونالد ترامپ کلید خورد که با امضای توافق‌نامه در فبروری 2020 رسمیت پیدا کرد.

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا برای صلح افغانستان روز سه شنبه به کمیته امور خارجی مجلس گفته به او باور دارد که طالبان عامل حمله انتحاری بر کودکان مکتب در هشت ماه می (در ساحه دشت برچی کابل) نبوده‌اند.

در حالیکه یک کارشناس انستیتیوت صلح افغانستان اخیراً به نیوزویک گفت که تمامی کشور (افغانستان) باورد دارد که این حمله کار طالبان بوده، اما آقای خلیلزاد گفته است که این حمله شبیه حملاتی بوده که قبلاً گروه داعش مسوولیت آنرا بر عهده گرفته است.

وی همچنان فرضیه اینکه طالبان ممکن است با توسل به زور به افغانستان مسلط شوند را نادرست عنوان کرده است «به باور من پیش‌بینی‌های اینکه پس از خروج نیروهای آمریکایی حکومت افغانستان فرو می‌پاشد نادرست است.»

در جلسه استماعی روز پنجشنبه  لینچ به عدم صداقت طالبان به توافق صلح و افزایش خشونت‌ها در منطقه اشاره کرد و گفت که ممکن است با خروج نیروهای آمریکایی، این حملات و خشونت‌ها افزایش پیدا کند.

خلیلزاد نگرانی‌ها را مواجه میداند، اما می‌افزاید که طالبان به او مستقیماً گفته اند که آنها به دنبال سازش و مصالحه و روابط سازنده با کشورهای منطقه هستند و میخواهند فصل تازه‌ای در افغانستان گشوده شود.

خلیلزاد افزود: ما باید به هر صورتی آماده باشیم. با بدبینی و نگرانی، نباید امیدواری‌ها برای آینده بهتر را از نظر بیاندازیم. اما در عین زمان، باید هر احتمالی را در نظر گرفت. احتمالات در مورد توافق صلح با طالبان بهم تنیده است، اما آنها (طالبان) به اشتباهات گذشته شان معترف اند و نمی‌خواهند آنرا بار دیگر تکرار کنند.

قبل از ورود آمریکا به افغانستان، طالبان از خشونت‌ علیه زنان و مخالفت با فعالیت‌های اجتماعی، تحصیلی و کاری آنان شهره بودند، تا اینکه آمریکا و همپیمانانش به این کشور آمدند. 

وقتی بایدن ماه گذشته اعلامیه خود در مورد پایبندی به توافق ترامپ با طالبان را اعلام کرد – البته با تاخیر زمانی که خروج نیروها از اواسط سپتامبر به 1 ماه می تغییر زمان یافت – وی گفت تعهد ایالات متحده و طالبان «شاید همان چیزی نبود که من اگر خودم مذاکره می‌کردم»، اما توافق نامه‌ای که توسط ایالات متحده انجام شده «معنی دارد».

همزمان با آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تشدید خشونت ها، بلقیس احمدی، مامور ارشد برنامه‌های موسسه صلح ایالات متحده می‌گوید که طالبان در صورتی که به تعهدات شان پایبندی نشان ندهند، آمریکا می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم این گروه را تحت فشار قرار دارد و با اعمال تحریم‌های جدی، حکومت افغانستان و زنان این کشور را حمایت کند.

هرگاه اراده سیاسی با فشار سیاسی و دیگر راه های نفوذی یکجا شود، من باور دارم نتیجه مثبت به دنبال دارد.

پس از اختتام جلسه روز پنشجنبه، لینچ  در یک اعلامیه که به نیوزویک فرستاده نوشته است که ضرورت خروج نیروهای آمریکایی را از منطقه (افغانستان) احساس می‌شود، اما در عین زمان باید در روند خروج محتاط بود.

وی گفته است، من دلیل اینکه رییس جمهور بایدن تصمیم به خروج نیروها گرفته است را درک می کنم، اما باید از پیامد خروج تصویر روشن داشته باشیم و در روند خروج نه تها که تمایلات و منافع ملی خود را بلکه سرنوشت مردم افغانستان را نیز در نظر داشته باشیم.

من تصمیم رییس جمهور بایدن را می ستایم که گفته است ایالات متحده آمریکا به کمک های بشردوستانه‌اش با افغانستان ادامه میدهد. اما ما بیست سال جنگ با طالبان و القاده را تجربه کردیم و میدانیم که شرایط می‌تواند بسیار بدتر شود.

لینچ  در این نامه نوشته است که امیدوارم پیش‌بینی من نادرست از آب درآید، اما طالبان به برگشت به قدرت از هرراه ممکن فکر می‌کنند و این ممکن است منجر به فاجعه و پیامدهای بسیار بزرگ و خطرناکی همراه باشد که حقوق بشر، آزادی و آرامی مردم افغانستان مخصوصاً زنان و دختران را با خطر مواجه سازد و دامنه تروریزم و دهشت‌افکنی را در منطقه گسترش دهد.

xhgfhk,افغانستان,امریکا,خروج,صلح,طالبان,قدرت